مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره کلیسای سنت استپانوس
این بنای کم نظیر از نماد های عشق ادمی است که در چنین مکانی به صعوبت ساخته شده است معماری بسیار زیبا و قابل تعمق آن و محل جغرافیای استقرار آن از دیگر جاذبه های آن است.
ایرانگرد
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۰۰:۲۰ - درباره امامزاده علاءالدین (ع)
بسیار جای دوست داشتنی و باصفاییه
بهاره داودی
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹:۴۰ - درباره چشمه شاهدشت
خدا قوت یعنی این آدرس دادنتون من و کشته، یعنی چی 35 کیلومتری جنوب کرج؟؟؟؟؟ لطفا آدرس دقیق بدهید
کوروش
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۳:۰۴ - درباره امامزاده کمال ضیاء آباد
سلام این عکس برای شهر ضیااباد است نه روستای ضیااباد (ضیااباد از شهر های زمان پیامبر است با سند های تاریخی و کتاب که به نام شهر به چاپ رسیده لطفا در نوشتن مطالب دقت کنید ).
امیرحسین لشگری
يكشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۷:۴۹ - درباره معبد مهري مراغه و مقبره ملا معصوم
خوب بود کاش عکس هم میگذاشتید
برسام وحدت
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۴:۳۶ - درباره چشمه رچی
That's the smart thinking we could all bneefit from.
Marylouise
يكشنبه ۱۸ دي ۱۳۹۰ ساعت ۱۹:۱۱:۴۴ - درباره آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی
با سلام و تشکر از سایت مفیدتون می خواستم بگم که جدیدا آرامگاه میرزا رو باز سازی کردن . البته من عکسی جدید از آرامگاه ایشان ارسال کردم . همینطور از خانه ، موزه و مرکز اسناد نیرزا کوچک جنگلی واقع در استاد سرا هم خبری در سایتتون نیست . البته من مطالبی در این مورد نیز ارسال کردم . در پایان به همه علاقه مندان توصیه می کنم از خانه ، تندیس ، مرکز اسناد و موزه میرزا کوچک جنگلی واقع در استان گیلان ش
رهام خانجانزاده
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۴۶:۲۸ - درباره آب گرم گنو
لغت گنو باید از گندیده گرفته شده باشد نه بدین معنی که اب گندیده باشد بلکه بوی گند ان بواسطه مواد معدنی ان است که خیای هم مفید است
محمد کشاورز
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۱:۵۰ - درباره مسجد چورس
از مسئولين محترم ميراث فرهنگي و منابع طبيعي عاجزانه تقاضا داريم كه جلو افرادي كه به نام معدن در پي زير خاكي مناظر طبيعي و خداداي اطراف چشمه شيخ بلاغي را از بين مي برند را بگيرند تا منطقه كه از لحاظ تاريخي قدمتي چندين هزار ساله دارد از لحاظ زيبايي و مناظر تاريخي و طبيعي همچنان بكر باقي بماند .با تشكر از مسئولين فهيم و دلسوز عارف مهدي نيا از روستاي تاريخي چورس
عارف مهدي نيا
سه شنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۹:۱۰ - درباره دروازه رق آباد (ریگ آباد )
بنام خدا جای خیلی قشنگی بود یادش بخیر
مسلم
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸:۲۹ - درباره قلعه دختر (قیز قلعه )
با سلام اگر میتوانید وعکسی موجود میباشد از قلعه نمایش دهید
اسماعیل نجفی قیزقلعه
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶:۲۵ - درباره اخلمد
من شنبه 24مرداد1394 از آبشار اخلمد بازدید کردم و دو نکته باعث آزردگی بنده شد: 1-عبور مکرر موتورسیکلت ها از مسیر آبشار که باعث رعب و وحشت در بین مسافران و توریست ها میشد. 2-هزینه های فراوانی که بابت پارکینگ و خوراکی به مسافران تحمیل میشد (هزینه پارکینگ به ازای هر اتومبیل 10هزارتومان بود که واقعا هزینه زیادی است) لطفا مسولان نظارت خود را بیشتر کنند. باتشکر
هاشم
سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۵:۱۴ - درباره قلعه بردوك
فرمانروایان صومای چنانچه در کتاب تاریخ کرد و کردستان نوشته دکتر صدیق صفی زاده آ مده است،امیر غازی قرآن بن سلطان احمد که به سال 908 هجری ازسوی مردم و سران وبزرگان صومای برگزیده شد و از او دو پسر به نامهای شاه محمد و علی بیگ به جای ماند و سر انجام به سال 965 هجری وفات یافت و بعد از وی به ترتیب: شاه محمد صومای (965_978هجری) بداغ بیگ صومای(978_981 هجری) حسن بیگ صومای(981_985 هجری) علی بیگ صومای(985_986 هجری)
امیر قلعه جوجهی(بردوک)
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۱۳:۲۹ - درباره تپه اهرنجان
خیلی جالب بود پسوند فامیلی بنده اهرنجانی می باشد لطفا اگر مطالب دیگری دارید در مورد محل اهرنجان و روستای اهرنجان و ساکنین قدیم و جدید این محل برای من ارسال نمایید با تشکر بسیا بسیار
محمدمهدی هاشم زاده
يكشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۲:۱۳ - درباره غار دربند
با سلام . این غار تاریخی در شهرستان مهدیشهر و شهر سنگسر واقع شده . هیچ ارتباطی با سمنان ندارد و در 1 کیلومتری شمال شهر سنگسر واقع شده نه در شمال سمنان .
سنگسری
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱:۳۰ - درباره بند دره
ما بیرجندی ها فقط همینو داریم. برگ سبزی
ali
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۰:۵۰ - درباره امامزاده علي الصالح
لطفا ازمعجزات این امام زاده ی بزرگ برای کسانی که بزرگی این امام زاده رانمی شناسند بگویید
کوثر
يكشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۱:۱۳
درباره داور یوسفی
زهرا شجاعی
سه شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۳:۴۶
درباره خليل سمائي جابلو
میلاد نریمانی
يكشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۲۲:۴۷:۵۴
درباره داور یوسفی
زهرا شجاعی
سه شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۳:۴۶
کوه خواجه واقع در استان سيستان و بلوچستان و شهر زابل |
|
نوع بنا : طبیعی قدمت : اشکانی |
|
کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 متر از سطح دریا (حدود 100 متر از سطح زمین) است که در هنگام پرآبی جزیره کوچکی را درمیان هامون هیرمند شکل می دهد. این کوه و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.
از لحاظ اعتقادی و بر اساس اسطوره های زرتشتی دریاچه هامون مقدس بوده و ظهور منجی (سوشیانت) از این دریاچه اتفاق می افتد.
بنابر باورهای آیین مزدیسنا و اسطوره های پهلوی که بر اساس تعالیم زرتشت سپیتمان تدوین گردیده است، در پایان هزاره دوازدهم، براى سومین بار از خاندان بهروز پارسا، دوشیزهاى به آب دریاچه هامون داخل شده و آخرین رهاننده یا «سوشیانت»موسوم به "استوت ارته" از وى زاییده مىشود. به همین لحاظ کوه خواجه نیز تقدس و رازالودگی خاصی دارد؛ سوشیانت به شکل های مختلف تقریبا در تمام متون زرتشی و اوستایی از جمله در گاتها، یسنا، سروده های زرتشت و یشتها مورد اشاره قرار گرفته و تقریبا شکی نیست که اشو زرتشت در کتاب اوستا به آن اشاره داشته است.
مهمترین و بزرگترین بخش آثار باستانی کوه خواجه، در شیب جنوب شرقی کوه قرار گرفته که دارای سه دیواره دفاعی، دروازه اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده و... بوده و بنام قلعه کافرون شناخته می شود. دومین مجموعه در بلندترین نقطه و مشرف بر قلعه کافرون ساخته شده کک کهزاد است که در باورهای اساطوره ای فرمانروای دیوسان منطقه بوده و توسط رستم دستان به قتل میرسد. این مکان می تواند کاندیدایی برای محل شاه نشین ارگ باشد. شواهدی از راه پله های سنگی منظمی که ارتباط قلعه کافرون را با کک کهزاد برقرار میکرده هم اکنون دیده می شود. بنای دیگر به گویش محلی، کوچک چل کنجه (کوشک چهل دخترون) است و مابقی آثار پراکنده سطح کوه را آثار قبور اسلامی و بنای مقبره ای مقدس خواجه مهدی تشکیل داده است. در باورهای اهالی نسب خواجه را به شهیدی از خاندان آل علی (ع) می رسانند که توسط کفار به شهادت رسیده است. این اثر در حد فاصل زاهدان به زابل و در فاصله حدود 30 کیلومتری زابل در یک مسیر انحرافی قرار دارد. در این مسیر تنها چند روستای کوچک وجود دارد و به همین دلیل اتومبیل های زیادی از این مسیر تردد نمی کنند.
این مجموعه در سال 1916 توسط اورل اشتین شناسایی شد. هرتسفلد در سالهای 1924 تا 1925 در آنجا اندکی حفاری نمود. سپس در سال 1975 میلادی هیاُت علمی باستانشانی سازمان میراث فرهنگی کشور در سالهای 1372 – 1370 به بررسی روی آثار و نقشه برداری مربوط پرداخته اند و بخشی از حیاط مرکزی کاخ را مرمت نموده اند. خرابه های سرآشیبی جنوب کوه خواجه را می توان یک قلعه بزرگ یا شهر کوچک نامید. این قلعه دو بار محل اقامت بوده است و آثار مرمت مکرر در همه جای آن نمودار است. قدیمی ترین مرمت قلعه به زمان اشکانیان و حکمرانی ساکاها تعلق دارد. سپس در قرن سوم میلادی ، اوایل دوره ساسانی قلعه مجددا مورد استفاده و مرمت قرار گرفت. این قلعه مشتمل است بر یک قصر و یک معبد که می توان آن را به زمان پادشاه "گندوفار" مربوط دانست. اهالی آن را قلعه رستم می نامند و به نظر هرتسفلد این مکان به قلعه " سه مجوس" معروف بوده است. اما در عصر حاضر این محله به قلعه کافران مشهور است. بنای قصر در قسمت مرتفع قلعه قرار دارد و با حیاط مرکزی وسیع و یک دروازه و چهار طاقی در بخش جنوبی آن و در دو ضلع غربی و شرقی آن ، ایوانهای مسقف وسیعی قرار داشته که به طرف حیاط باز می شوند. فضاهای اصلی در ضلع شمالی حیاط واقع شده است. هنگام ورود به ارگ داخلی قلعه در بخش شمالی حیاط مرکزی- به نظر سر بالایی کوه می رسد – بر یک دهلیز و تالار وسیع با پلکان که به صفه فوقانی منتهی می شود، به چشم می خورد. این صفه که معبد در آن قرار دارد- مرتفع ترین نقطه قلعه است. معبد دارای یک راهرو تنگ و سربسته است که دور تا دور اتاق داخلی را با سقف گنبدی و محراب آتش ، احاطه کرده است. قسمتی از این مکان در سال 1376 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. تزیینات معماری به کار رفته در این مکان، شباهت به شیوه یونانی دارد. سر ستون های به سبک درو یک با پیچ های طوماری است . تزیینات دیگر مانند گل کوچک پرپر به صورت طرح نیلوفری ( لوتوس)، از هنر دوره هخامنشی اقتباس شده است و بعضی از آنها به هنر بین النهرین نیز شباهت دارد. هرتسفلد با توجه به پنج نمونه نقاشی که در زمان او دیده شده بود، می گوید در این نقاشی ها ، هنر یونانی باختری تاثیر به سزایی دشته است. در میان این تصویر ها نقش دو سوار وجود دارد. یکی از آن ها پیکر اروس به شیوه یونانی با بال، و سوار بر اسب است. تصویر های دیگری را نیز او کشف و بررسی نمود. از جمله صحنه های جشن ، رقص و موسیقی، بند بازی، پادشاه و ملکه که شباهت به شیوه یونانی داشته است. چهره انسان ها بیشتر به صورت نیم رخ کشیده می شد. با انقراض یونان باختری ، هیچ عنصر جدیدی به این بنا افزون نشد. شیوه هنری نقاشی های این مجموعه ترکیبی از شیوه های مختلف است که نمونه آن در عصر هخامنشی دیده شده است و تمام آن ها را می توان مربوط به طرح و اسلوب ثالثی پنداشت که نه به استیل یونانی مانند صور حیوانات و نه به اسلوب تکامل یافته هنر یونان باختر است. با توجه به معماری و نقاشی و تزیینات معماری موجود در کوه خواجه، قدمت آن به قرن اول میلادی بر می گردد. مصالح به کار رفته در معماری آن خشت خام و چینه و کاه گل است نقاشی ها از آبرنگ و تزیینات اندودی از گچ و یا سنگ گچ است. این ماده در هنر های عصر ساسانی و دوره اسلامی نیز استفاده شده است. ولی نمونه های شرقی ایران ظریف تر است.
پس از هرتسفلد در سال 1975 هیات باستانی شناسی ایتالیایی ایزمنو در بررسی هایش در کوه خواجه مشخص نمودند که در اثر ریزش باران و عوامل جوی دیگر، خرابی هایی در کاخ به وقوع پیوسته است و به دنبال آن تکه ای بسیار جالب و زیبا از دیوار نگاره آبرنگی منقوش بر روی خشت خام (فرسک) کشف شد. قسمتی از رنگ تزیینات به دست آمده خاکستری و سبز است و یا بررسی دقیق تر مشخص شد که نقاشی آبرنگ بر روی کاه گل صورت گرفته است. زمینه و ترکیب نقاشی از چند چهره سر انسانی و بعضا با گونه ای از کلاه و روسری مخصوص و ردیفی جان پناه مضرس و کنگره دار در متن، شکل می گیرد. بر این اساس می توان استنباط کرد که نقاش یا نقاشان برآن بودند تا حصار و باروی یک شهر را برج های مرتفعی که داراری سه کنگره است به تصویر بکشند. از کل تصویرها چنین بر می آید که گویا بخشی از یک این مراسم مصور، در میان و پشت دیوارهای یک مجموعه شهری تصویر شده است. ظاهرا اشخاص ب |
|
آدرس :17 کیلومتری جنوب غربی زابل و میانه دریاچه هامون | |
تعداد بازدید : 5621 |
تعداد نظرات : 0 |
نظر خود را در مورد کوه خواجه ثبت کنید.
|