مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره روستاي اشكذر
دمتون گرم شهر پربرکتی داری اسم اشکذر تورا قران حفظ کنی زیرا شناشنامه ایران است ممد چوک بدر
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۸:۰۹ - درباره طاق بستان
بسیار عالی موفق باشید
محمد
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۳:۲۰ - درباره سد اسکندری
خیلی شبیه به دیوار چینه. زیباست
عباس هنرور
يكشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۲:۲۱ - درباره آب انبار درخت یا تنب کرو
سلام خواستم بدونم اين اب انبار هنوز هم وجود داره يا نه ممنون ميشم جواب بدين
عصمت اندايش
يكشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۰:۰۰ - درباره امامزاده منصور(ع)
برادرم نام این امامزاده مظلوم ابدانان از توابه استان ایلام را در فهرست اماکن زیارتی فرار دهید تا بدین وسیله نسبت به رسول خدا ادای دین نموده باشیم امامزاده سید منصور ابو الحسن 09189412008
نقی زاده
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۱۳:۵۳ - درباره محور بابلسر – فرح آباد و بهشهر – گرگان
اطلاع رسانی خوب نیست
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۵:۲۷ - درباره گنبد سلطانیه
چرا در مورد علت استفاده از این سوره ها چیزی ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زهرا ابراهیمی
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۰۹:۳۶ - درباره کاخ اختصاصی
با سلام ، کاربرد این کاخ تغییر کرده
حسین زرین مقدم
شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶:۲۱ - درباره گلمکان
میزند مرغ دلم پر در هوای گلمکان میتپد در سینه من دل برای گلمکان شوکت عز و جلال گلمکان را خوانده ام داروی آرامشم باشد هوای گلمکان .
جلال گلمکانی
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۰۰:۲۶ - درباره آب گرم رینه
aalie vali bishtar az rine begin
mozhde mehran
پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۴۹:۴۸ - درباره گلمکان
هيچي گلمكان خودمون نميشه
ميثم گلمكاني
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۵:۵۹ - درباره عمارت باغ سپهدار
تمامی آثار تاریخی ما بی نظیر هستن
مریم مافی
يكشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۶:۳۵ - درباره قلعه تاريخي محمديه
man daneshjooye bargh-electronic hastam va esalatan bacheye mohamadie am amma motevalede tehran hastam,pedaro madaram ham motevalede tehranan,vali mikhastam begam be in ke esalatam be mohamadie barmigarde eftekhar mikonam
faezeh changizi mohammadi
دوشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۲۸:۰۷ - درباره قلعه بردوك
فرمانروایان صومای چنانچه در کتاب تاریخ کرد و کردستان نوشته دکتر صدیق صفی زاده آ مده است،امیر غازی قرآن بن سلطان احمد که به سال 908 هجری ازسوی مردم و سران وبزرگان صومای برگزیده شد و از او دو پسر به نامهای شاه محمد و علی بیگ به جای ماند و سر انجام به سال 965 هجری وفات یافت و بعد از وی به ترتیب: شاه محمد صومای (965_978هجری) بداغ بیگ صومای(978_981 هجری) حسن بیگ صومای(981_985 هجری) علی بیگ صومای(985_986 هجری)
امیر قلعه جوجهی(بردوک)
سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۱۳:۲۹ - درباره امامزاده علي الصالح
لطفا ازمعجزات این امام زاده ی بزرگ برای کسانی که بزرگی این امام زاده رانمی شناسند بگویید
کوثر
يكشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۱۱:۱۳ - درباره دریاچه گل پل
سلام .بهتر است تصویری از دریاچه و نقشه منطقه هم اضافه شود
محمد مرادیان
جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۲:۰۸ - درباره معبد زیگورات (چغازنبیل )
عالی بود.واقعا معبد چغازنبیل از شگفتی های ایرانه
بنده خدا
يكشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۴:۵۱ - درباره قریه العرب
خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت،!شهری با نما و امکانات روستایی دارای باغهای فراوان انواع میوه(سیب،گلابی،گیلاس و.....)رودخانه و قنوات دائمی.تابستانهای خنک و دلچسب.اکثر جمعیت اینجا نام خانوادگی(سعید)دارند.ا
محسن سعید
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴:۱۸ - درباره مسجد محدثین (شیخ کبیر ) بابل
Ah yes, nciley put, everyone.
Ashraf
يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۷:۴۵ - درباره غار قلاپیکه ( قلعه پوکه)
اضافه برتوضیحات این غاردر8کیلومتری روستای کاورازتوابع بخش مرکزی دهلران ودرفاصله 200متری شمال جاده آسفالته دهلران - مهران ودردامنه کوه اناران واقع شده . من چندباربه اتفاق دوستانم به داخل غاررفتیم داخل غارتاریکی مطلق هست ودرب ورودی غارتوسط انسان کنده کاری شده وبه احتمال خیلی زیاددرگذشته های دورمحل زندانی برای افرادی که زندانی مخفی بوده اند استفاده می شده است متاسفانه اداره میراث فرهن
مجید شیخی
چهارشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۳۷:۳۵
بزرگمهر یا برزویه طبیب |
|
گفته می شود که برزویه وقتی معلم هرمز پسر انوشیروان بود توجه وی را به خود جلب کرد و بعد به سمت وزیر اول دربار و پزشک مخصوص شاه منصوب گردید. اما او نیز همچون امیر کبیر و یا قائم مقام فراهانی پس از انجام بسیاری خدمات شایسته به شاه و کشور، سرانجام به علت عقاید و افکار مسیحی که داشت به فرمان انوشیروان کشته شد. دکتر سیریل الگود درباره برزویه طبیب می نویسد: « دوران سلطنت انوشیروان از نظر ترجمه هایی که در آن انجام شده قابل توجه است. در زمان او آثار نویسندگان مهم یونان و هند به فارسی ترجمه شد که در میان آنها کتب افلاطون، ارسطو و افسانه های بیدپای هندی به نام کلیله و دمنه قابل ذکر است. برای تهیه این اثر اخیر برزویه طبیب که به فارسی بزرگمهر نامیده می شود به طور نهانی به هندوستان اعزام شد تا به هر قیمتی شده آن را به دست آورد.برزویه طبییب تنها طبیب دوره ی ساسانی است که اطلاعات کامل درباره ی وی موجود است. از حسن تصادف زندگینامه او نیز بر جای مانده است، زیرا ابن مقفع در ترجمه خود از افسانه های بیدپای، این شرح را به عنوان مقدمه آورده است. زندگینامه برزویه طبیب در کلیله و دمنه: چنین گوید برزویه طبیب، مقدم اطبای ایران ، که پدر من از لشکریان بود و مادر من از خانه علمای دین زردشت بود. و اول نعمتی که ایزد تعالی و تقدس، بر من تازه گردانید، دوستی پدر و مادر بود و شفقت ایشان بر حال من، چنان که از برادران و خواهران مستثنی شدم و به مزید تربیت و ترشیح[1] مخصوص گشت. و چون سال عمر به هفت رسید، مرا بر خواندن علم و طب تحریص[2] نمودند. و چندانکه اندک وقوفی افتاد و فضیلت آن بشناختم، به رغبت صادق و حرص غالب در تعلم آن کوشیدم، تا بدان صنعت شهرتی یافتم و در معرض معالجت بیماران آمدم. آنگاه نفس خویش را میان چهار کار که تکاپوی اهل دنیا از آن نتواند گذشت، مخیر گردانیدم : وفور مال و لذات حال، و ذکر سایر و ثواب باقی. و پوشیده نماند که علم طب نزدیک همه ی خردمندان و در تمامی دین ها ستوده است. و در کتب آورده اند که فاضل تر اطبا آن است که بر معالجت از جهت ذخیرت آخرت مواظبت نماید، که به ملازمت این سیرت نصیب دنیا هر چه کامل تر بیاید و رستگاری عقبی مدخر گردد، چنان که غرض کشاورز در پراکندن تخم، دانه باشد که قوت او باشد، اما کاه که علف ستوران است به تبع آن هم حاصل آید. از جمله بر این کار اقبال تمام کردم و هر کجا بیماری نشان یافتم که در وی امید صحت بود، معالجت او بر وجه حسبت بر دست گرفتم، (برای رضای خدا و بدون طمع و اجر) و چون یک چند بگذشت و طایفه ای را از امثال خود در مال و جاه بر خویشتن سابق دیدم، نفس بدان مایل گشت، و تمنی مراتب این جهانی بر خاطر گذشتن گرفت، و نزدیک آمد که پای از جای بشود. با خود گفتم: «ای نفس! میان منافع و مضار خویش فرق نمی کنی، و خردمند چگونه آرزوی چیزی در دل جای دهد که رنج و تبعت آن بسیار باشد و انتفاع و استمتاع اندک؟ و اگر در عاقبت کار و هجرت سوی گور فکر شافی واجب داری، حرص و شَرَه این عالم فانی به سرآید. و قوی تر سببی ترک دنیا را مشارکت این مشتی دون عاجز است که بدان مغرور گشته اند. از این اندیشه ناصواب درگذر و همت بر اکتساب ثواب مقصور گردان، که راه مخوف است و رفیقان ناموافق و رحلت«نزدیک و هنگام حرکت»(به سوی مرگ) نامعلوم... به صواب آن لایق تر که بر معالجت مواظبت نمایی و بدان التفات نکنی که مردمان قدر طبیب ندانند، لکن در آن نگر که اگر توفیق باشد و یک شخص را از چنگال مشقت خلاصی طلبیده آید، آمرزش بر اطلاق مستحکم شود؛ آنجا که جهانی از تمتع آب و نان و معاشرت جفت و فرزند محروم مانده باشند، و به علت های مزمن و دردهای مهلک مبتلا گشته، اگر در معالجت ایشان برای حِسبَت سعی پیوسته آید و صحت و خفت ایشان تحری افتد، اندازه ی خیرات و مثوبات آن کی توان شناخت؟» چون بر این سیاقت در مخاصمت نفس مبالغت نمودم، به راه راست باز آمد و به رغبت صادق و حسبت بی ریا به علاج بیماران پرداختم و روزگار در آن مُستغرق گردانیدم تا به میان آن، درهای روزی بر من گشاده گشت . |
|
تعداد بازدید : 2970 |
تعداد نظرات : 4
4 نظر درحال تایید است و یا بدلیل مغایرت با ارزشهای انسانی حذف شده است
|
نظر خود را در مورد بزرگمهر یا برزویه طبیب ثبت کنید.
|