مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره روستای قطب آباد
O_O روستا ؟؟؟ ههه روستا قطب اباد خوب همسن شماها هسین ک نمیخواین شهر گسترش پیدا کنه بزرگ شه چرا ب جای روستا نمیگین شهر قطب اباد؟
m
جمعه ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳:۵۹ - درباره مسجد اهرستان
با تشکر از دوستانی که این سایت رو فعال کردند، یه کار خوب که پیشنهاد می کنم این هست که نقشه ی سیاحتی هر شهر رو بگذارید برای دانلود، همون نقشه هایی که هر شهر که میری دارند. حتی می تونید بفروشید. من خودم اولین نفری خواهم بود که می خرم چون خیلی خلاصه و عالیه.
مهدی
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۵:۵۱ - درباره طاق بستان
بسیار عالی موفق باشید
محمد
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۳:۲۰ - درباره قلعه پنج برار مورموری(قلعه تاجمیر)
قلعه تاجمیر چه صیغه ای است. نشنیدم
رضا
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴:۴۱ - درباره تپه علیشار
سلام ازهرکسی ک ازاین سایت بازدیدمیکنه میخوام ک حتماازعلیشاردیدن کنه واقعادوست داشتنیه.
ا.کاشی
سه شنبه ۰۳ دي ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۰۸:۲۰ - درباره گلمکان
بسمه تعالی : گلمکان زیبا است و زیباتر از آن خلق نیکو و همت مردانه آنان است . سبقه تاریخی آن و بزرگان علم و ادب آن کم نیست . اکر چه مایه افتخار است ولی برای توسعه و افزایش سطح رفاه مردم تلاش بیشتر و همدلی بالاتر از قبل لازم است . و این وظیفه من و شما است . یا علی مدد .
جلال گلمکانی
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۹:۰۵ - درباره مقبره شاه اسماعیل صفوی
تاسف بار است مقبره شخصی که جهان را به شگفتی واداشت و هویت از دست رفته ایرانی و شیعی را احیا نمودو حتی تاثیر بزرگی در ادبیات گذارد اینک از آن تنها بعنوان موزه و دریافت وجه از گردشگران تبدیل نمایند. از مسولین و مورخینی که موجب این وقایع گشته اند خواهانم تا کمی تاریخ را مطالعه نمایند....
سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲:۴۰ - درباره بیشه ها و جنگل ها
ضمن تشکر از شما بهتر بود عکس از مناظر تهیه می شد تا بهتر بتوانیم با آن آشنا شویم
حسین ستوده
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۱۲:۰۱ - درباره چشمه آب شور لاکان
سلام مرسی از اطلاعات شما فقط یه سوال چقدرت قدمت داره و چطور شد این چشمه به وجود امد؟
سمانه گلزاده
يكشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۱:۲۶ - درباره بوستان بزرگ باراجین
یه عکس نباید باشه تا دید
حسن
پنجشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۴:۲۸ - درباره بنای امامزاده حيات الغيب وگنبد الياس
با سلام من از نوادگان این امام زاده ام ولی نمی دونستم دقیق اسم امام زاده حیات الغیب چیه چون بعضی ها میگن گذرگاه وقبرش همون شاه چراغ شیراز به هر حال امامزاده حیات الغیب جای قشنگی خیلی هم مراد میده حتما برید زیارت التماس دعا
سمیه حیات الغیبی
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۶:۵۲ - درباره تالاب زمزم
عکسشو بزارین تا ببینیم
saeed
جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۶:۱۴:۰۶ - درباره تنگ تیزاب
تنگ تیزاب از توابع استان فارس هست
هوشمندی
سه شنبه ۱۹ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۰۳:۳۶ - درباره كوه كركس
به نام خدا یکی از مسیرهای صعود به قله کرکس از روستای طامه واقع در غرب و شش کیلومتری نطنز است. این مسیر پس از گذر از داخل روستا از طریق جاده خاکی به سمت یکی دره لاگله و دیگری دره یا منطقه منتهی به مزرعه دراشت امتداد میابد . دره لاگله به درختستانی زیبا و پرآب منتهی میشود و از آنجا پس از گذر از راه کاملا کوهستانی و در برخی نقاط صعب العبور به منطقه ییلاقی کشکخانه و از آنجا به قله میرسد. مسیر د
محمود کاظمی طامه
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۱:۵۹ - درباره روستای قطب آباد
قطب آباد نگین اصالتها
جوان بخت
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۸۷ ساعت ۱۷:۵۹:۵۴ - درباره پل کسیان
جای با صفاییست بغل رودخانه پر است از درختانی که نشستن زیر آنها آرامش خاصی داره
farshid
پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۳:۰۲ - درباره آرامگاه محتشم کاشانی
Of the papnoly of website I've pored over this has the most veracity.
Kasara
دوشنبه ۱۹ دي ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۴۸:۵۸ - درباره کوه تامر
Yo, good lokoin out! Gonna make it work now.
Chenyi
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۵۳:۱۵ - درباره موزه علوم طبیعی
لطفا عکس تمامی اثارباستانی هارابزارید
بیچاره
چهارشنبه ۱۱ دي ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۳:۱۹
کوه خواجه واقع در استان سيستان و بلوچستان و شهر زابل |
|
نوع بنا : طبیعی قدمت : اشکانی |
|
کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 متر از سطح دریا (حدود 100 متر از سطح زمین) است که در هنگام پرآبی جزیره کوچکی را درمیان هامون هیرمند شکل می دهد. این کوه و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.
از لحاظ اعتقادی و بر اساس اسطوره های زرتشتی دریاچه هامون مقدس بوده و ظهور منجی (سوشیانت) از این دریاچه اتفاق می افتد.
بنابر باورهای آیین مزدیسنا و اسطوره های پهلوی که بر اساس تعالیم زرتشت سپیتمان تدوین گردیده است، در پایان هزاره دوازدهم، براى سومین بار از خاندان بهروز پارسا، دوشیزهاى به آب دریاچه هامون داخل شده و آخرین رهاننده یا «سوشیانت»موسوم به "استوت ارته" از وى زاییده مىشود. به همین لحاظ کوه خواجه نیز تقدس و رازالودگی خاصی دارد؛ سوشیانت به شکل های مختلف تقریبا در تمام متون زرتشی و اوستایی از جمله در گاتها، یسنا، سروده های زرتشت و یشتها مورد اشاره قرار گرفته و تقریبا شکی نیست که اشو زرتشت در کتاب اوستا به آن اشاره داشته است.
مهمترین و بزرگترین بخش آثار باستانی کوه خواجه، در شیب جنوب شرقی کوه قرار گرفته که دارای سه دیواره دفاعی، دروازه اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده و... بوده و بنام قلعه کافرون شناخته می شود. دومین مجموعه در بلندترین نقطه و مشرف بر قلعه کافرون ساخته شده کک کهزاد است که در باورهای اساطوره ای فرمانروای دیوسان منطقه بوده و توسط رستم دستان به قتل میرسد. این مکان می تواند کاندیدایی برای محل شاه نشین ارگ باشد. شواهدی از راه پله های سنگی منظمی که ارتباط قلعه کافرون را با کک کهزاد برقرار میکرده هم اکنون دیده می شود. بنای دیگر به گویش محلی، کوچک چل کنجه (کوشک چهل دخترون) است و مابقی آثار پراکنده سطح کوه را آثار قبور اسلامی و بنای مقبره ای مقدس خواجه مهدی تشکیل داده است. در باورهای اهالی نسب خواجه را به شهیدی از خاندان آل علی (ع) می رسانند که توسط کفار به شهادت رسیده است. این اثر در حد فاصل زاهدان به زابل و در فاصله حدود 30 کیلومتری زابل در یک مسیر انحرافی قرار دارد. در این مسیر تنها چند روستای کوچک وجود دارد و به همین دلیل اتومبیل های زیادی از این مسیر تردد نمی کنند.
این مجموعه در سال 1916 توسط اورل اشتین شناسایی شد. هرتسفلد در سالهای 1924 تا 1925 در آنجا اندکی حفاری نمود. سپس در سال 1975 میلادی هیاُت علمی باستانشانی سازمان میراث فرهنگی کشور در سالهای 1372 – 1370 به بررسی روی آثار و نقشه برداری مربوط پرداخته اند و بخشی از حیاط مرکزی کاخ را مرمت نموده اند. خرابه های سرآشیبی جنوب کوه خواجه را می توان یک قلعه بزرگ یا شهر کوچک نامید. این قلعه دو بار محل اقامت بوده است و آثار مرمت مکرر در همه جای آن نمودار است. قدیمی ترین مرمت قلعه به زمان اشکانیان و حکمرانی ساکاها تعلق دارد. سپس در قرن سوم میلادی ، اوایل دوره ساسانی قلعه مجددا مورد استفاده و مرمت قرار گرفت. این قلعه مشتمل است بر یک قصر و یک معبد که می توان آن را به زمان پادشاه "گندوفار" مربوط دانست. اهالی آن را قلعه رستم می نامند و به نظر هرتسفلد این مکان به قلعه " سه مجوس" معروف بوده است. اما در عصر حاضر این محله به قلعه کافران مشهور است. بنای قصر در قسمت مرتفع قلعه قرار دارد و با حیاط مرکزی وسیع و یک دروازه و چهار طاقی در بخش جنوبی آن و در دو ضلع غربی و شرقی آن ، ایوانهای مسقف وسیعی قرار داشته که به طرف حیاط باز می شوند. فضاهای اصلی در ضلع شمالی حیاط واقع شده است. هنگام ورود به ارگ داخلی قلعه در بخش شمالی حیاط مرکزی- به نظر سر بالایی کوه می رسد – بر یک دهلیز و تالار وسیع با پلکان که به صفه فوقانی منتهی می شود، به چشم می خورد. این صفه که معبد در آن قرار دارد- مرتفع ترین نقطه قلعه است. معبد دارای یک راهرو تنگ و سربسته است که دور تا دور اتاق داخلی را با سقف گنبدی و محراب آتش ، احاطه کرده است. قسمتی از این مکان در سال 1376 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. تزیینات معماری به کار رفته در این مکان، شباهت به شیوه یونانی دارد. سر ستون های به سبک درو یک با پیچ های طوماری است . تزیینات دیگر مانند گل کوچک پرپر به صورت طرح نیلوفری ( لوتوس)، از هنر دوره هخامنشی اقتباس شده است و بعضی از آنها به هنر بین النهرین نیز شباهت دارد. هرتسفلد با توجه به پنج نمونه نقاشی که در زمان او دیده شده بود، می گوید در این نقاشی ها ، هنر یونانی باختری تاثیر به سزایی دشته است. در میان این تصویر ها نقش دو سوار وجود دارد. یکی از آن ها پیکر اروس به شیوه یونانی با بال، و سوار بر اسب است. تصویر های دیگری را نیز او کشف و بررسی نمود. از جمله صحنه های جشن ، رقص و موسیقی، بند بازی، پادشاه و ملکه که شباهت به شیوه یونانی داشته است. چهره انسان ها بیشتر به صورت نیم رخ کشیده می شد. با انقراض یونان باختری ، هیچ عنصر جدیدی به این بنا افزون نشد. شیوه هنری نقاشی های این مجموعه ترکیبی از شیوه های مختلف است که نمونه آن در عصر هخامنشی دیده شده است و تمام آن ها را می توان مربوط به طرح و اسلوب ثالثی پنداشت که نه به استیل یونانی مانند صور حیوانات و نه به اسلوب تکامل یافته هنر یونان باختر است. با توجه به معماری و نقاشی و تزیینات معماری موجود در کوه خواجه، قدمت آن به قرن اول میلادی بر می گردد. مصالح به کار رفته در معماری آن خشت خام و چینه و کاه گل است نقاشی ها از آبرنگ و تزیینات اندودی از گچ و یا سنگ گچ است. این ماده در هنر های عصر ساسانی و دوره اسلامی نیز استفاده شده است. ولی نمونه های شرقی ایران ظریف تر است.
پس از هرتسفلد در سال 1975 هیات باستانی شناسی ایتالیایی ایزمنو در بررسی هایش در کوه خواجه مشخص نمودند که در اثر ریزش باران و عوامل جوی دیگر، خرابی هایی در کاخ به وقوع پیوسته است و به دنبال آن تکه ای بسیار جالب و زیبا از دیوار نگاره آبرنگی منقوش بر روی خشت خام (فرسک) کشف شد. قسمتی از رنگ تزیینات به دست آمده خاکستری و سبز است و یا بررسی دقیق تر مشخص شد که نقاشی آبرنگ بر روی کاه گل صورت گرفته است. زمینه و ترکیب نقاشی از چند چهره سر انسانی و بعضا با گونه ای از کلاه و روسری مخصوص و ردیفی جان پناه مضرس و کنگره دار در متن، شکل می گیرد. بر این اساس می توان استنباط کرد که نقاش یا نقاشان برآن بودند تا حصار و باروی یک شهر را برج های مرتفعی که داراری سه کنگره است به تصویر بکشند. از کل تصویرها چنین بر می آید که گویا بخشی از یک این مراسم مصور، در میان و پشت دیوارهای یک مجموعه شهری تصویر شده است. ظاهرا اشخاص ب |
|
آدرس :17 کیلومتری جنوب غربی زابل و میانه دریاچه هامون | |
تعداد بازدید : 5283 |
تعداد نظرات : 0 |
نظر خود را در مورد کوه خواجه ثبت کنید.
|