مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره قلعه سرماج
برادر عزیزم در خصوص معرفی کامل پیشینه روستا مقصراصلی خود ما اهالی آن هستیم ..... آیا تا کنون شخصی اقدام به تحقیق و مطالعه تاریخ در این زمینه نموده ........؟؟؟؟؟؟؟
حسن معصومی
پنجشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۰:۰۶ - درباره حمام درده
Pleasing to find soomene who can think like that
Brendy
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۰۴:۴۲ - درباره حمام درده
Pleasing to find soomene who can think like that
Brendy
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۰۴:۴۲ - درباره معبد آناهیتا
behtar ast aks kamelly az bana rooye sait gharar dahud ba ein aks shoma faght 4 ta tekkeh sang dideh mi shavad
saleh ghasemi
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۴۶:۰۱ - درباره چشمه قره شعبان
سلام .من خودم از اهالی روستا می باشم .اگر قصد دیدن چشمه را دارید حتما در اولین 5شنبه سال جدید تشریف بفرمایید.قدمتون رو چشم
کریم ابوللو
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۹:۲۶ - درباره مسجد و مدرسه حکیم باشی (اقا محمود)
لطفا عکس بذارید
mehran
يكشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۱:۱۰ - درباره مسجد اسماعيل خاله اوغلي
با سلام وتشکر خواهشمنداست مقرر فر مایید شجر نامه اسماعیل خاله اقلی را برای ما ارسال فر یید .با تشکر علیر ضا خاله اقلی تبریزی
علیر ضا خاله اقلی تبریزی
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۱۷:۵۵ - درباره آب گرم گنو
بوي بد بخاطر تركيبات سولفوريك هست بهنام خان
مهدي
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۳:۰۵ - درباره تالاب عمارت
از نظر من خشک کردن آب این روستا بزرگترین خیانت به طبیعت است چرا که یکی از کمیاب ترین مناطق ایران است و باید از آن محافظت شود
جوادهاشمی
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۵۵:۵۵ - درباره آرامگاه سیبویه
اطلاعات محدود
HADI SAMARDAR
دوشنبه ۰۲ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۳۳:۳۵ - درباره گلمکان
'گلمکان شهر عشق است ومیگذر رهررهگذر ی از ان..برای وصل یار...
روح اله گلمکانی
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۰۵:۲۲ - درباره غار سهولان
kheily zibast hatman arzesh didan darad
سعید مهدوی
دوشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۵:۳۷ - درباره غار سوراخ گاو
متاسفم که به عنوان دومین سایت برگزیده کشور هیچ اطلاعات تخصصی در مورد این غار ندارید {حتی دریغ از یک عکس}
فرهاد آریایی
يكشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۵:۴۵ - درباره خانه رئیس علی دلواری
اولا تشکر میکنم از گردانندگان وبلاگ که بی غرض همه نظرات را بدون سانسور نمایش میدهند. وقتی با اهالی محلی دلوار و کسانی که از نزدیک مرحوم رییسعلی را می شناسند صحبت میکنیم بعضی ها نظرات متفاوتی دارند. مخصوصا درباره نحوه کشته شدن ایشان ، که نه توسط انگلیسی ها بلکه توسط افراد محلی و در یک صحنه غیر جنگی به قتل می رسند. حال انگیزه این ترور چه بوده جای بحث و تحقیق بیشتر دارد و ما هم کاری نداریم. ا
امید
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۵:۴۳ - درباره گوی تپه
از مسئولین خواهش میکنم اقدامات لازم برای کالبد شکافی تپه را مهیا سازند همان طور که با کالبد شکافی تپه حسنلو اشیاء ارزشمند یافت شده مطمئن باشید گوی تپه هم داری اشیاء ارزشمندی خواهد بود که نمایانگر تمدن این خطه از آذربایجان خواهد بود لطفا قبل از انتقال اشیا به خارج کشور اقدامات لازم را انجام دهید تشکر
امیر
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۴۳:۱۱ - درباره غار هیزج
با سلام خدمت بازدید کنندگان سایت من متولد روستای هیزج هستم روستایی پر از خاطرات شیرین دوران کودکی روستایی که روزگاری سرآمد روستاهای اطراف از لحاظ مردمداری ودینداری مردم زحمت کش و متدین روستابود روستای مرحوم شیخ عطاالله مرحوم شیخ لطیف شیخ صفی الله وبزرگان دیگر که الان از آسمانها نظاره گر آنچه که بر سر روستا آمده هستند بچه های روستا الان پای ثابت دستگاههای ماهواره شده اند چه بر سر هی
اسماعیل صالحی
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۳۶:۴۹ - درباره بقعه عون بن علي و زيد بن علي
در خصوص اهمیت معنوی بقعه عون بن علی، در تاریخ آمده است که حضرت مولانا ، از مسافرین و میهمانان خود که از تبریز می آمده اند تنها درخواست مشتی از خاک کوهستان عون بن علی و سرخاب را داشته است و چون مقدار این خاک های به میزانی می رسد که بتواند در آن دفن شود. فوت می کند. لذا با توجه به اهمیت و منزلت این بقعه و کوهستان در نزد شاعر و عارفی چون مولانا قطعاً این بقعه از تاریخ پنهان ارزشمندی برخوردار ا
مجید بهشتی روی
دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۰۸:۳۹ - درباره قلعه الموتموافقم
سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۰۹:۳۰ - درباره دو مناره دارالضيافه
سلام از نزدیک این دو مناره را دیده ام.. واقعا در نوع خود بینظیر است.. فقط یک مساله و آن اینکه در اصفهان یکسری از آثار اصلی را مردم بیشتر میشناسند در حالیکه واقعا آثاری که بشود وقت گذاشت تا آنها را دید و حتی قدمتی بیشتر از دوران صفوی هم داشته باشد در اصفهان به وفور یافت میشود. http://safaridigar.blogfa.com باشکر
سحر موسوی
يكشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۵:۱۸ - درباره حمام گنجعليخان
مطلبتون خیلی ناقصهههههههههههههههه......................
دانشجوی معماری
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۱:۲۵
شهر اردبيل ( پیش شماره : 0451 ) |
||
ارتفاع از سطح دریا 1311 متر است. مورخان قديمي ، مانند نويسنده « حدود العالم» ، اردبيل را واژهاي اوستايي دانستهاند كه از دو كلمه « ارتا» ( مقدس ) و « ويل» ( شهر ) به معني شهر مقدس تركيب شده است. بسياري از مورخان اسلامي، همچون ياقوت حموي و فردوسي شاعر نامدار ايران، بناي اين شهر را به فيروز پادشاه ساساني ( 489 ـ 457 م ) نسبت ميدهند و آن را « بادان پيروز» ناميدهاند. فردوسي در شاهنامه آورده است: دگر كرد بادان پيروز نام همه جاي شادي و آرام و كام كه اكنون خواني همي اردبيل كه قيصر بدو دارد از داد ميل صاحب كتاب « روضه الصفا» مينويسد: « اردبيل از بناهاي كيومرث، پادشاه كيانيان بود». از آنجا كه نام اردبيل در داستان « ويس و رامين» از آثار ادبي دوره اشكانيان آمده، چنين مينمايد كه اين شهر بيش از 1500 سال قدمت تاريخي دارد. در زمان سلطنت هخامنشيان، در اطراف رود « بادي مريز» » كه رود كوراي امروز در قفقاز است، براي حفظ و نگهداري مرز ايران اردويي مهم وجود داشت كه مركز آن اردبيل بود. اين موضوع، اهميت سياسي و نظامي اردبيل را ثابت ميكند. به روايت اوستا، زردشت پيامبر ايراني در كنار رود « دائي يتا» كه امروزه ارس ناميده ميشود، به دنيا آمد و كتاب خود را در سبلان نوشت و براي ترويج دين خود، روي به شهر « باذان پيروز» آورد. عدهاي به او گرويدند و در اين ناحيه جنگي ميان زردشتيان و بتپرستان روي داد كه در اين جنگ بتپرستان بر همه روستاها و قصبههاي اطراف اردبيل دست يافتند. به افتخار اين پيروزي، آتشكدهاي در اردبيل بنا كردند كه امروزه آثار آن در سه فرسنگي اين شهر در دهكدهاي به نام آتشگاه باقي مانده است. در زمان انوشيروان كه پيروان مزدك از ترس مجازات به گوشه و كنار ايران ميگريختند، اردبيل نيز جرو شهرهاي پناهندگان و فراريان مزدكي بود. اين گروه، از مخالفان حكومت ساساني و خلافت امويان در اردبيل بودند كه پيوسته عمال حكومتي ساساني و خلفاي بنياميه دستور پيگرد توقيف آنان را صادر ميكردند. اهميت مسأله مزدكيان ، خلفاي بنياميه را بر آن داشت مركز حكومت آذربايجان را از مراغه به اردبيل انتقال دهند. در زمان حمله اعراب به ايران و به ويژه هنگام فتح آذربايجان، بيشترين تلاش آنان متوجه مركز آن يعني اردبيل بود. هنگام فتح ايران به دست اعراب ـ سال 22 هجري ـ اردبيل بزرگترين شهر آذربايجان بود كه به دست سپاهيان اسلام افتاد. اين شهر در زمان خلفاي بنياميه ( 41 ـ 33 هـ ـ ق ) مركز ايالت آذربايجان بود. در زمان هشام از خلفاي بنياميه، طوايف بارين خزر به آذربايجان حمله كردند. در اين حمله، اردبيل نيز غارت شد. اردبيل در زمان عباسيان كرسينشين ايالت وسيع آذربايجان بود. در اين زمان، شهر داراي پادگان و برج و بارويي بود كه طول آن از هر طرف به چهار كيلومتر ميرسيد . بين سالهاي 317 ـ 267 هجري، اين شهر مركز حكمراني طايفه بنيساج بود كه حكومت را از مراغه به اردبيل انتقال داده بودند. اردبيل تا حمله مغول ، مركز حكومت آذربايجان بود. در سال 617 هجري، مغولان پس از حمله به ايران، اردبيل را غارت كردند. در زمان هلاكوخان ، مركز فرمانروايي از اردبيل به مراغه منتقل شد و در زمان آباقاخان، تبريز پايتخت حكومت ايلخانان شد. در دوره تيموريان، امير تيمور در اردبيل به خدمت شيخ صفيالدين رسيد و به درخواست شيخ، هزار نفر از اسيران را به او بخشيد. پس از فوت شيخ صفيالدين اردبيلي، اين شهر كعبه آمال و قبله صوفيان شد و انبوهي از پيروان طريقت روي به اين شهر نهادند. شاه اسماعيل براي تشكيل حكومت واحد ايراني، از اردبيل قيام كرد و همه ولايات را مطيع ساخت؛ شورشها را خواباند و ملوكالطوايفي را از بين برد. وي سپس بر اوضاع آشفته ايران مسلط شد و تبريز را در سال 906 هجري پايتخت رسمي ايران كرد. از آنجا كه حكمران اردبيل از خاندان صفوي انتخاب شده بود و اين شهر مدفن اجداد صفوي هم بود، ديگر باره آن را مقدس خواندند. به علاوه در زمان صفويان، هر كس گناهي ميكرد از ترس مجازات به اردبيل پناهنده ميشد و از هر گونه آسيبي در امان ميماند از اين رو، به دارالامان نيز معروف بود. در برخي از كتابهاي تاريخي، اين شهر را دارالارشاد هم ناميدهاند. اردبيل در دوره صفوي از لحاظ سياسي و اقتصادي سرآمد شهرهاي ايران بود. اين شهر در مسير شاهراه تجارتي ايران و اروپا قرار داشت و ابريشم وارده از گيلان، از طريق اردبيل به اروپا صادر ميشد. اين امر، در پيشرفت اقتصادي و افزايش درآمد مردم تأثيري مهم داشت. در آغاز قرن 19 ميلادي، عباس ميرزا نايب السلطنه قاجار، مركز ستاد سپاهيان خود را در اردبيل قرار داد و به كمك افسران فرانسوي قلعهاي در برابر قواي مهاجم روس بنا كرد كه بعدها تبديل به زندان شد و آن را « نارين قلعه » ناميدهاند. در جنگ ايران و روس در 1218 هجري قمري، قواي روسيه به اردبيل حمله كرد . تا تنظيم عهدنامه تركمانچاي، اين شهر در اشغال قواي بيگانه بود. در اين زمان ( 1245 هـ ق ) همه اشياي قيمتي و بيهمتاي مقبره شيخ صفيالدين و زينتآلات ديگر مقبرهها و كتابهاي مهم كتابخانه اردبيل كه شاه عباس وقف كرده بود و از كتابهاي خطي نفيس و بينظير و بيهمتا بود غارت شد. اين اشياء و كتابهاي نفيس هم اكنون در موزههاي مسكو و لنينگراد نگهداري ميشود. پس از انتقال قدرت و امور وليعهد نشين قاجار به تبريز، اردبيل كه تا اين موقع داراي اهميت و اعتبار ويژه بود، از رونق افتاد و راههاي تجارتي روسيه از اردبيل به تبريز تغيير مسير داد. با احداث راهآهن تبريزـ جلفا، ارتباط اقتصادي اين شهر قطع شد و از آن همه تجارت و صادرات و واردات مهم، جز كاروانسراهاي متروك چيزي باقي نماند. از رونق افتادن تجارت اين شهر سبب مهاجرت انبوهي از مردم آن به تهران و تبريز شد. در زمان ضعف سلسله قاجار، به ويژه پس از جنگ جهاني اول، برخي از افراد ايلات و شاهسونها شهر اردبيل را بارها غارت كردند و خسارت فراوان به مردم شهر وارد آوردند. رويدادهايي مانند زمينلرزههاي پياپي، هجوم قبايل و اقوام گوناگون، و تاخت و تاز بيگانگان رفتهرفته سبب شد اردبيل از پيشرفت و ترقي بازماند. در سالهاي گذشته ، اين شهر توسعه يافته و بر اهميت و وسعت آن افزوده شده است. به گونهاي كه امروزه، يكي از شهرهاي آباد و پرجمعيت و فعال اقتصادي استان است. همچنين اين شهر به خاطر وجود آثار تاريخي و به ويژه مقبرهاي خاندان شيخ صفي و همجوارياش با آبهاي گرم سرعين يكي از كانونهاي جلب جهانگرد است كه هر ساله هزاران نفر را از استان آذربايجان شرقي و ديگر استانهاي همجوار و تهران به خود جلب ميكند. |
||
جاذبه های گردشگری شهر اردبيل |
||
بازار اردبیل | برج شاطر گنبدی | منزل وکیل الرعایا |
خانه سید هاشم ابراهیمی | خانه حاج میرزا ابوالقاسم صادقی | گورستان کرجان |
خانه حاج یوسف آقا صادقی | حمام حاج شیخ | حمام پیر عبدالملک |
حمام پیر(حاج رحیم) | حمام صفویه | حمام ملا هادی |
سبلان و دامنه های آن | مسجد میرزا علی اکبر مجتهد | چشمه بوشلی |
جمعه مسجد اردبیل | دخمه های سنگی درکوه | کوهستان ارسباران،قراداغ |
رشته سبلان –جلفا | بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | مسجد اعظم اردبیل |
حمام پیر زرگر اردبیل | حمام اوچ دکان | چشمه سردابه |
پل نیر | پل سیدآباد(پیرمادر) | پل قره سو (زاغالان) |
پل کلخوران | رواق یا قندیل خانه مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی | مقبره شیخ صفی |
مقبره شاه اسماعیل صفوی | حرمخانه | چینی خانه |
مقبره امین الدین جبرائیل | دشت اردبیل | گورستان شام اسبی |
پل ابراهیم آباد | پل ججین (داش کسن) | پل سامیان |
پل خدا آفرین | پل یعقوبیه | تپه قره شیروان |
دریاچه نئور | منطقه محاظت شده نئور | دریاچه شورابیل |
تالاب گنجگاه | تالاب نوشار | تالاب شورگل |
تالاب ملا احمد | سد خاکی پیرالقیر | آبشار گورگور سبلان |
آبشار سردابه | زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول | خانه های سنگ در کوه |
دیوار گلی بلند | مقبره عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه | مقبره سید محمد االاعرابی |
بقعه سید حمزه | مقابر داخل محوطه بقعه | مقابر خارج از محوطه بقعه |
بقعه کوراییم | امامزاده صالح | |