مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره قلعه تک
روستای قلعه تک جز، بخش مرکزی شهرستان کیار می باشد ودارای جمعیت 700نفری بوده قلعه جهانشاه خان صمصام بدلیل عدم توجه تخریب ودر حال حاضر اوردوگاه آموزش پرورش استان است وجه تسمیه روستای مذکور بدلیل ترک زبان بودن روستا قلعه ترک بوده وبه مرور زمان قلعه تک نامیده شده است این در همجواری شهر جونقان ودر پای کوه جهانبین واقع می باشد
طاهری
يكشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۱:۲۳ - درباره جهانبخت توفیقتوفیق تنها پهلوان و قهرمان بزرگ ایرانی نیست که موجب سرافرازی نام کشورش شد ولی اولین قهرمان ایرانی بود که در کشتی به مدال طلا دست یافت و در زمان خود این مرد بزرگ علاوه بر ورزش در تحصیل علم نیز منحصربه فرد بود ای کاش قدر این پهلوان علم و ورزش را بیشتر بدانیم و حداقل در سلگرد فوت و
افشین شیروئی
يكشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۲۱:۴۴:۰۸ - درباره معبد هندو ها
چه آدرس دقيقي دادين .......
يكشنبه ۱۰ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۹:۲۶ - درباره بقعه شیخ داد
salam man sakene ostan yazd hastam lotfan aks makanha ra rooye sait gharar dahid
faride
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۱۱:۵۰ - درباره امامزاده هاشم
خــاطره خوبی از اونجا دارم
ا.ف
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴:۴۶ - درباره روستای خورگو
واقعا روستای باصفایه ...و ابگرمش مثال زدنیه.....
کاظم سلمانی
يكشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۵:۲۸ - درباره آبشار سواسره
سلام خیلی ممنون میشوم اگر عکسی از آبشار داريد برايم ارسال کنيد بسیار متشکرم
سید روح اله هاشمی
سه شنبه ۰۳ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۰۱:۴۶ - درباره گلمکان
گلمکان شهر شکوفه های گیلاس وآلبالو گلمکان زیبا وارامش بخش است گلمکان دوستت دارم زهراصادقی گلمکانی
يكشنبه ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۳:۲۱ - درباره چشمه شیخ ( چشمه سر)
جای دیدنی و قشنگی است اما آب این چشمه برای شهر سمنان برده شده و کم کم باعث خشک شدن این چشمه زیبا شده اند
چهارشنبه ۱۳ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۲:۲۵ - درباره قلعه سميران
جمش کنین بابا من خودم بچه طارمم سمیران شما یاهمون شمیران ما مربوط به دوره ساسانیه تاریخشو من میدونم که از بچگی اونجا بزرگ شدم حتی یادمه همه دراش سالم بودن ولی خوشبختانه با حمایتهای میراث فرهنگی قزوین همه گنجینه های این بنای عظیم به تاراج رفت
reza
پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۸:۲۱ - درباره موزه حسينيه اميني ها
درصورت امکان مطالبی راجب کاربری هرفضا از حسینیه امینی ها در سایت موجود باشد بسیار کاربردیتر خواهد بود
قاسم دفتری رنجبر
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۲۸:۳۰ - درباره مسجد اعظم ارومیه
خيلي زيبا
اشكان علي
پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۰:۵۷ - درباره خانه ابریشمی
خیلی عالیه فقط در این قسمت بهتر بود علاوه بر توضیح مثلا خانه ابریشمی صیقلان عکس این بنا در گوشه صفحه وجود داشته باشه تا اگه کسی میخواد بره اونجا رو ببینه انتخاب بکنه که دنبال چجور مکانیه
علیرضا
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۳:۲۴ - درباره گلمکان
گلمکان واقعا جای بسیاز زیبا و دیدنی با مردمانی با فرهنگ و سابقه تاریخی طولانی می باشد.
ابوالحسن افضلی
جمعه ۲۷ دي ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۱:۱۱ - درباره قلعه نوشيجان
من به این قلعه رفت . با اینکه در ایام نوروز بود ولی هیچکس اونجا نبود.راستش ترسیدم که به درون تالاب ها و ... برم و هیچ بروشور و اطلاعیه ای هم از تاریخچه این بنا وجود نداشت
حمیدرضا رشیدی
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۷:۰۹ - درباره موزه قصر آيينه
عالی نبود . نیاز به قوی شدن دارد این سایت .
نگار
سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۳:۰۶ - درباره چشمه محمد رسول الله
شهرستان اقلید یک بهششت کوچوله که من عاشقشم
محم
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۱۶:۲۱ - درباره روستای ارنگه
سلام با تشکر از زحمات شما که به روستای مادری بنده پرداختید
آرش رادنیا
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰:۲۹ - درباره تفرجگاه کلم بدره
سایت خیلی عالیه ممنون اگه امکان داره تصاویری از اماکن دیدنی در سایت گنجانده بشه.بعضی از اماکن دیدنی فاقد تصویرند.
حسن صیدخانی
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۳۱:۱۷ - درباره مسجد نصیرالملک
ادرس دقیقتربدیدو کاملتر بدید
ابوالفضل
دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰:۵۴
آرشیو اخبار گردشگری
سفال مند گناباد -- وقتي خاك به هنر كيميا شود
بررسي هاي باستان شناسي در شهرستان گناباد نشان داده است كه حداقل از هزاره سوم پيش از ميلاد سفالگري در اين منطقه رواج داشته است . سفال هاي پراكنده در محوطه هاي باستاني و جمع آوري شده از لايه هاي تمدني به دنبال حفاري هاي باستان شناسي تا به اواخر دوران صفويه ، همانند سفالگري ديگر محوطه ها و زيستگاه هاي خراسان بوده و وجه مشخصي ندارد .
اما از اوايل قرن دوازدهم هجري نوعي سفال جديد با ويژگي هاي خاص در گناباد ظاهر شده كه در كارگاه هاي متعدد ، روستاي مند واقع در حاشيه شمالي شهر گناباد ساخته مي شود سفال مند گناباد به دليل وجود خاك مخصوصي در آن منطقه سرخ مي باشد كه شايد اين ويژگي وجه تمايزبين اين نوع سفال با ديگر سفال هاي كشور است . نقوش نقش برجسته در سفال هاي گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه دسته اي از
آن ها صرفاً تزييني و دسته اي ديگر ظاهراً ريشه اسطوره اي دارند.
سفال مند گناباد به دو نوع سفال رُسي و سفال بدل چيني ساخته مي شود كه اگر چه در ساخت و فرم دادن آن ها كارهاي همانندي صورت مي گيرد اما به لحاظ مواد تشكيل دهنده ، تهيه و آماده سازي مواد با هم تفاوت دارند
نوعي از سفال گناباد كه به آن سفال رُسي نيز مي گويند از نوعي خاك معمولاً قرمز رنگ است و نوع ديگر آن سفال بدل چيني مي باشد نوعي سفال با گل سفيد رنگ ، سال قدمت آن را از سفال رُسي مند بيشتر مي دانند ، ماده اوليه اين نوع سفال تركيب پودر سنگ سفيد و گل سرشور است كه پس از تهيه مواد اوليه و مراحل تبديل مواد اوليه گل آماده همسفر دستان نقش بند سفالگر و چرخ سفالگري مي شود ، چرخ مي چرخد و اين دستان استاد سفالگر است كه خاك را به هنر كيميا كند ، محصول سفالي كه آماده شد در كوره نيم پخت شد ، نوبت به دستان سفالگر است.
نقاشي روي بدنه سفالينه ها بسته به ميزان لطف دستان استاد بر روي گل دارد كه قدر اين لطف ارزش خاك آب و آتش ديده را تعيين مي كند ، و اوست كه قلم مي كند و نقش عشق مي زند كه سفالينه بالاي طاقچه مهمان خانه سبب حيرت بينندگان و هنردوستان شود و يا در مطبخ سنگ دست باشد .
نقاشي روي بدنه ظرف هاي سفالي از قدمت بسياري برخوردار است در گذشته جهت تهيه رنگ براي نقاشي از
خاك هاي رنگ طبيعي و اكسيدهاي فلزاتي كه در دست بوده استفاده مي كردند و موضوع نقاشي ها عمدتاً طبيعت مثل كوه - درخت–خورشيد و ... بوده كه جنبه تقدس داشته است و با ظهور دوره اسلامي كيفيت و موضوع نقش ها تا
حدودي دگرگون شد و لعاب شيشه اي سبب گشت با نقشه ها و نقاشي هاي سفالگران بر روي محصولات سفالي بيشتر
تثبيت شود .
براي ايجاد نقش ابتدا بايد زمينه را با لعاب ، سفيد اندود مي كنند و سپس روي نقش ها را با لعاب شيشه اي بي رنگ مي پوشانند و در ادامه سفالينه ها را به كوره و آتش مي سپارند تا سفالينه ها در آتش كوره پخته و جلا يابند.
نقوش سفالينه هاي مند گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه عمده آنان ريشه در اسطوره و تاريخ دارند و مي توان با مطالعه آنان به تاريخ اسطوره ها و افسانه ها سفر كرد.
از جمله نقش هاي اسطوره اي و تاريخي مي توان به نقش خورشيد ، ماهي ، درخت ، پرنده ، بته جقه و گل اشاره نمود كه يكي از مهم ترين نقش هايي كه مي توان به آنها اشاره نمود نقش خورشيد است كه اين نقش در اصطلاح
سفالگران مندي به خورشيد خانم شهرت دارد . خورشيد در فرهنگ ايران باستان از جايگاه والاو مهمي برخوردار است . خورشيد در انديشه ايرانيان خورشيد جاودانه بوده و از فروغش بركت و حاصلخيزي به جهان عرضه مي شد و در گناباد هم خورشيد تابان بيش از هر پديده ديگري خودنمايي كرده و توجه هنرمندان اين سرزمين را به خود جلب نموده ،تا جايي كه عنصر اصلي تزيين ظروف سفالي گرديده است.
نقش خورشيد بركت و نقطه مركزي ظروف شايد دليل بر اهميت ، اعتبار و تقدس آن در آن منطقه بوده و به نظر
مي رسد تقدس خورشيد نيز در آن منطقه وام دار كويري بودن منطقه و نقش تعيين كننده تابش خورشيد بر امور روزمره مردم داشته است.
نقش ماهي ودرخت نيز يكي از عناصر عمده تزيين ظروف سفالي مند گناباد است و معمولاً به دو صورت افقي و عمودي بر بدنه ظروف و سطح داخلي آن نقش بسته است كه بر بدنه برخي ظرف هاي استوانه اي مند گناباد كه بانقش ماهي زينت يافته اند درختي در ميان 2 ماهي نقش بسته كه يكي از ماهي ها وارونه كشيده شده و سر درخاك كرده گويي در جوار درخت چيزي جستجو مي كند.
ماهي در بينش اعتقادي ايرانيان قديم از سويي سرور آفريدگان او را مزدا در مقابل وزغ بزرگترين آفريدگان اهريمني بنابر اين تعاريف ماهي مظهر موجودات آبي و ژرف نگري و تزييني مي باشد و نگهبان «هوم سپيد» كه مظهر گياهان و زندگي نيز مي باشد.
در نقوش تزييني نيز از سبك و سياق خاصي پيروي نكرده و بيشترين نقشي كه بر عهده گرفته اند پر كردن زمينه خالي است . در رنگ آميزي نقش ها از رنگ هاي زرد ، سبز و آبي استفاده مي كنند و در فرهنگ سفالگري مند به گل و برگ ، گنجي ، كتيبه ، خونه كشي و پروانه و ... معروف هستند .
21 خرداد 1387
منبع خبر :
IranPedia