مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره روستاي نايه
اين روستا زادگاه أجداد پدرى من است. پدر بزرگم (محمد نامدار ) كه در آموزش و پرورش دبير بود،شصت سال پيش خانه اش را وقف مدرسه ى نايه كرده است و من مفتخر هستم كه بگوىم اين بنا تا امروز برپاست و مورد استفاده ى اهالى مى باشد . در ضمن اگر به كتاب خاطرات عبدالله مستوفى مراجعه كنيد، توصيف بسيار زيبايي از اين روستا مى خوانيد كه مشتاق به ديدن اين خطه مى شويد .
زهره نامدار
سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۳۷:۰۰ - درباره روستای مدوار
بهترین روستاست
فلاح مدواری
شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۰:۳۰ - درباره آبشار لوه گالیش
اسم اون شهر گالیکش هست نه گالیش
محمدرضا سلطانی
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۴:۳۶ - درباره آرامگاه شاه شجاع مظفری
سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی و همچنین بنیاد فارس شناسی و دیگر نهادهای فرهنگی و ادبی ایران میبایست توجه بیشتری به آرامگاه شاه شجاع مظفری داشته باشند، آرامگاه ایشان بسیار مهجور مانده، به دور از انصاف است که |آرامگاه پادشاهی که زحمات فراوانی برای حفاظت از شیراز و میراث فرهنگی ادبی آن در دوره مغول ها کرد و به مغولان اجازه حمله به شیراز را نداد و با حمایت های خود از خواجه حافظ شیرازی زمین
شهروز معنوی
يكشنبه ۰۳ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۵:۲۰ - درباره امامزاده شیخ شبان
Wow I must confess you make some very trenhcant points.
Mete
يكشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۷:۱۱ - درباره روستاي وشنوه
این روستا از همه نظر عالیه
محمدعسگری
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۴۴:۵۸ - درباره روستاي نايه
من تمام نایه رامیبوسم
شهرام شریعت
پنجشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۶:۵۷ - درباره کاخ صفی آباد
بدون دیدن عکس می شه فهمید قشنگه یا نه چند تا عکس ناقابل بذارین با تشکر
مجید احمدی
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۰۹:۱۴ - درباره قلعه گلاب، گل و ده مرد
همه ايران سراى من است آدم با خواندن هر يخشى از تاريخ ايران اشك در چشمانش جمع ميشه اما بايد بدانيم همه ما مردم و مسئولين به ويژه سازمان گردشگري در حفظ آثارايران در پيشگاه ملت ايران مسؤليم
گلابي
سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۰۰:۴۴ - درباره قریه العرب
برای تابستون واقعا جای قشنگیه
سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۹:۳۳ - درباره آبشار آتشگاه
واقعا زیباست وپیشنهاد میکنم حتما اونجاروببینین
سمیه
شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۴:۳۳ - درباره عمارت عالی قاپو
مرسی بابت این توضیح.اما شرح بسیار کوتاهی است و آنچنانکه باید رسا نیست شاید بدلیل کم بودن تصاویر باشد.مثلا خوب است که بطور جدا عکسی از پنجره مشبک داشته باشید یا قسمتهای دیگر.نکته بعد اینکه شرح داده شود که این بنا مربوط به قبل از تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان میباشد.سپاسگذارم پیروز باشید
ابراهیم گل محمدی
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴:۳۴ - درباره قلعه پنج برار مورموری(قلعه تاجمیر)
nice...
hldv hvan
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۲۷:۲۴ - درباره آرامگاه نادر شاه افشار
باعث تاسف است كه هيچكدام از مكانها داراي تصوير نيست با كدام تصوير ذهني به ديدن اين مكانها برويم.
طاهره جوادي
يكشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۳:۱۴ - درباره آرامگاه سیبویه
اطلاعات محدود
HADI SAMARDAR
دوشنبه ۰۲ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۳۳:۳۵ - درباره بقعه شیخ داد
salam man sakene ostan yazd hastam lotfan aks makanha ra rooye sait gharar dahid
faride
شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۱۱:۵۰ - درباره كندوان
اگه یه نقشه گوگل میذاشتین تا جای اماکن رو روی نقشه ببینیم، چیزی ازتون کم میشد؟
مرتضی صادقی
سه شنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲:۱۲ - درباره تالاب هشیلان
با این تفاسیر جای زیبایی به نظر میرسه
احسان اسماعیلی
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۱:۰۳
آرشیو اخبار گردشگری
سفال مند گناباد -- وقتي خاك به هنر كيميا شود
بررسي هاي باستان شناسي در شهرستان گناباد نشان داده است كه حداقل از هزاره سوم پيش از ميلاد سفالگري در اين منطقه رواج داشته است . سفال هاي پراكنده در محوطه هاي باستاني و جمع آوري شده از لايه هاي تمدني به دنبال حفاري هاي باستان شناسي تا به اواخر دوران صفويه ، همانند سفالگري ديگر محوطه ها و زيستگاه هاي خراسان بوده و وجه مشخصي ندارد .
اما از اوايل قرن دوازدهم هجري نوعي سفال جديد با ويژگي هاي خاص در گناباد ظاهر شده كه در كارگاه هاي متعدد ، روستاي مند واقع در حاشيه شمالي شهر گناباد ساخته مي شود سفال مند گناباد به دليل وجود خاك مخصوصي در آن منطقه سرخ مي باشد كه شايد اين ويژگي وجه تمايزبين اين نوع سفال با ديگر سفال هاي كشور است . نقوش نقش برجسته در سفال هاي گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه دسته اي از
آن ها صرفاً تزييني و دسته اي ديگر ظاهراً ريشه اسطوره اي دارند.
سفال مند گناباد به دو نوع سفال رُسي و سفال بدل چيني ساخته مي شود كه اگر چه در ساخت و فرم دادن آن ها كارهاي همانندي صورت مي گيرد اما به لحاظ مواد تشكيل دهنده ، تهيه و آماده سازي مواد با هم تفاوت دارند
نوعي از سفال گناباد كه به آن سفال رُسي نيز مي گويند از نوعي خاك معمولاً قرمز رنگ است و نوع ديگر آن سفال بدل چيني مي باشد نوعي سفال با گل سفيد رنگ ، سال قدمت آن را از سفال رُسي مند بيشتر مي دانند ، ماده اوليه اين نوع سفال تركيب پودر سنگ سفيد و گل سرشور است كه پس از تهيه مواد اوليه و مراحل تبديل مواد اوليه گل آماده همسفر دستان نقش بند سفالگر و چرخ سفالگري مي شود ، چرخ مي چرخد و اين دستان استاد سفالگر است كه خاك را به هنر كيميا كند ، محصول سفالي كه آماده شد در كوره نيم پخت شد ، نوبت به دستان سفالگر است.
نقاشي روي بدنه سفالينه ها بسته به ميزان لطف دستان استاد بر روي گل دارد كه قدر اين لطف ارزش خاك آب و آتش ديده را تعيين مي كند ، و اوست كه قلم مي كند و نقش عشق مي زند كه سفالينه بالاي طاقچه مهمان خانه سبب حيرت بينندگان و هنردوستان شود و يا در مطبخ سنگ دست باشد .
نقاشي روي بدنه ظرف هاي سفالي از قدمت بسياري برخوردار است در گذشته جهت تهيه رنگ براي نقاشي از
خاك هاي رنگ طبيعي و اكسيدهاي فلزاتي كه در دست بوده استفاده مي كردند و موضوع نقاشي ها عمدتاً طبيعت مثل كوه - درخت–خورشيد و ... بوده كه جنبه تقدس داشته است و با ظهور دوره اسلامي كيفيت و موضوع نقش ها تا
حدودي دگرگون شد و لعاب شيشه اي سبب گشت با نقشه ها و نقاشي هاي سفالگران بر روي محصولات سفالي بيشتر
تثبيت شود .
براي ايجاد نقش ابتدا بايد زمينه را با لعاب ، سفيد اندود مي كنند و سپس روي نقش ها را با لعاب شيشه اي بي رنگ مي پوشانند و در ادامه سفالينه ها را به كوره و آتش مي سپارند تا سفالينه ها در آتش كوره پخته و جلا يابند.
نقوش سفالينه هاي مند گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه عمده آنان ريشه در اسطوره و تاريخ دارند و مي توان با مطالعه آنان به تاريخ اسطوره ها و افسانه ها سفر كرد.
از جمله نقش هاي اسطوره اي و تاريخي مي توان به نقش خورشيد ، ماهي ، درخت ، پرنده ، بته جقه و گل اشاره نمود كه يكي از مهم ترين نقش هايي كه مي توان به آنها اشاره نمود نقش خورشيد است كه اين نقش در اصطلاح
سفالگران مندي به خورشيد خانم شهرت دارد . خورشيد در فرهنگ ايران باستان از جايگاه والاو مهمي برخوردار است . خورشيد در انديشه ايرانيان خورشيد جاودانه بوده و از فروغش بركت و حاصلخيزي به جهان عرضه مي شد و در گناباد هم خورشيد تابان بيش از هر پديده ديگري خودنمايي كرده و توجه هنرمندان اين سرزمين را به خود جلب نموده ،تا جايي كه عنصر اصلي تزيين ظروف سفالي گرديده است.
نقش خورشيد بركت و نقطه مركزي ظروف شايد دليل بر اهميت ، اعتبار و تقدس آن در آن منطقه بوده و به نظر
مي رسد تقدس خورشيد نيز در آن منطقه وام دار كويري بودن منطقه و نقش تعيين كننده تابش خورشيد بر امور روزمره مردم داشته است.
نقش ماهي ودرخت نيز يكي از عناصر عمده تزيين ظروف سفالي مند گناباد است و معمولاً به دو صورت افقي و عمودي بر بدنه ظروف و سطح داخلي آن نقش بسته است كه بر بدنه برخي ظرف هاي استوانه اي مند گناباد كه بانقش ماهي زينت يافته اند درختي در ميان 2 ماهي نقش بسته كه يكي از ماهي ها وارونه كشيده شده و سر درخاك كرده گويي در جوار درخت چيزي جستجو مي كند.
ماهي در بينش اعتقادي ايرانيان قديم از سويي سرور آفريدگان او را مزدا در مقابل وزغ بزرگترين آفريدگان اهريمني بنابر اين تعاريف ماهي مظهر موجودات آبي و ژرف نگري و تزييني مي باشد و نگهبان «هوم سپيد» كه مظهر گياهان و زندگي نيز مي باشد.
در نقوش تزييني نيز از سبك و سياق خاصي پيروي نكرده و بيشترين نقشي كه بر عهده گرفته اند پر كردن زمينه خالي است . در رنگ آميزي نقش ها از رنگ هاي زرد ، سبز و آبي استفاده مي كنند و در فرهنگ سفالگري مند به گل و برگ ، گنجي ، كتيبه ، خونه كشي و پروانه و ... معروف هستند .
21 خرداد 1387
منبع خبر :
IranPedia