مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره معبد زیگورات (چغازنبیل )
عالی است
بانو
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۰۹:۳۹ - درباره رودخانه ارس
حیف که پارس آباد صاحب نداره وگر نه همین رودخانه ارس رو اگه بخوان به پارک تبدیل کنن بهترین منطقه ی گردشگری در ایران میشه.اشتغالزایی هم میکنه اما حیف که هر کی میاد سر کاراز فرماندار گرفته تا نماینده و شورا و شهردار هیچکدومشون کارشونو درستانجام نمیدن یا شایدم بلد نیستن.خلاصه تو شهر ما قحط الرجال شده.حیف این منطقه ی مستعد گردشگری که...
مهران
پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۹:۲۵ - درباره کوه سفید
با سلام و خسته نباشید مطالب مندرج در این صفحه در رابطه با کوه سفید و البته خیلی از مناطق که من شخصا چک کردم، ناکافی و البته مختصر میباشد در صورت امکان بیشتر توضیح دهید
حامد
شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۳:۱۹ - درباره قریه العرب
سلام قریت العرب بهشت گم شده است هیچ کس قدر اونجا را نمی داند
رسول شمس الدین سعید
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۵:۱۱ - درباره منطقه حفاظت شده نای بند
با سلام و تشکر البته از نظر من طبیعت در روی کره زمین در هرجا که باشد زیباترین شاهکار خلقت است همچنین بسیار مهم است که از چه دیدگاهی به آن نگاه کنید و این جداً مهم است. حالا آیا اگر به بوشهر سفر کنیم می توانیم از این منطقه بازدید کنیم ؟و آیا اجازه می دهند؟
حسن تسلیمی طالقانی
شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۳:۰۷ - درباره بازارزرگری(قیصریه ابراهیم خان)
باید رفت و دید بسیار باشکوهه خانم هایی که به زیورآلات علاقه دارند میتونن ساعت ها در طلافروشی های اون بگردن و لذت ببرن.
مقداد میرزائی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۶:۰۴ - درباره آتشکده آتشکوه
این آتشکده مکان بسیار جالبی است ولی حیف که میراث فرهنگی به آن رسیدگی نکرده و نمیکند و همانطور که میبینید به این شکل در آمده است. و البته به دلیل همین عدم رسیدگی حفاری های غیر مجاز زیادی در انجا انجام شده که موجب تخریب قسمت هایی نیز شده است. کاش رسیدگی کنند.
زینب بهرامی
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹:۵۶ - درباره امامزاده قاسم ازنا
لطفا اطلاعات بيشتر روي سايت قرار دهيد.
مجيد بابائي
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۲۱:۲۱ - درباره شهر باستانی سورو
لطفا برای جاذبه ها آدرس بدین. ما سورو را میشناسیم ولی شهر باستانیش کجاشه؟
سید حسین فارغ
يكشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹:۳۴ - درباره آرامگاه شیخ حسن جوری
به نام خدا در زمانیکه جمهوری اسلامی با مذهب شیعه در این سرزمین حکمفرماست انتظار می رود آرامگاه این شخصیت مبارز و شیعه محلی باشد که گردشگران بتوانند به انجا سفر کنند و برای این عالم ربانی و مبارز شیعی در دوران مغول ارج و منزلت قائل شویم
فیروزآبادی
چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۸:۲۸ - درباره امامزاده شیخ شبان
این امام زاده والا مقام واقع در دره ی مصفا با اقلیم خنک ووجود آب چشمه دائمی وخنک ومعدنی با فضای مناسب می باشد
شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۴:۵۱ - درباره آرمگاه امامزاده سید محمد (ع)
اسلام علیک یااباجعفرسیدمحمدبن زیدبن امام علی بن الحسین (ع)
سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸:۲۹ - درباره مسجد مير چخماق(امير چخماق)
این اطلاعات و عکس در خصوص میدان امیر چخماق هست نه مسجد میر چخماق(مسجد جامع نو)
پردیس
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۰:۲۳ - درباره ييلاق گليان و استخري
این روستا از همه نظر عالیه
امین و آرمین
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵:۵۰ - درباره رودخانه زاینده رود
رفتینگ در مسیر زاینده رود یکی از خاطرات فراموش نشدنی منه. آرامش و سکوتی که در مسیر حکمفرماست با زیبایی های طبیعت این مسیر و تمیزی آب و گهگاهی صدای پرنده ها شما را به عالم دیگه ای میبره. اگر اینها را میخواهید تجربه کنید روی این رودخانه باید حرکت کنید نه کنارش.
لاله وحیدی
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۴:۱۳ - درباره غار زينه گان
بسیار قشنگ بود
جمعه ۰۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۳۸:۴۵ - درباره مسجد جامع کاخک
توضیحات: این مسجد در زلزله سال 47 به کلی از بین رفت و لی عکس هائی وجود دارد .
م ر عمادی
يكشنبه ۰۵ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۵۶:۵۸ - درباره چشمه سبز
بسیار زیباست این چشمه و سبزی خاص آن آرامش و طیبایی خاصی به ادمی میبخشد...
هراتی
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۱:۳۱ - درباره موزه علوم طبیعی
لطفا عکس تمامی اثارباستانی هارابزارید
بیچاره
چهارشنبه ۱۱ دي ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۲۳:۱۹ - درباره رودخانه خرسان
رود خانه خرسان از بهترین رودخانه های ایران است چون که تنوع ماهی دران زیاد است
سامی
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۰۲:۳۹
آرشیو اخبار گردشگری
سفال مند گناباد -- وقتي خاك به هنر كيميا شود
بررسي هاي باستان شناسي در شهرستان گناباد نشان داده است كه حداقل از هزاره سوم پيش از ميلاد سفالگري در اين منطقه رواج داشته است . سفال هاي پراكنده در محوطه هاي باستاني و جمع آوري شده از لايه هاي تمدني به دنبال حفاري هاي باستان شناسي تا به اواخر دوران صفويه ، همانند سفالگري ديگر محوطه ها و زيستگاه هاي خراسان بوده و وجه مشخصي ندارد .
اما از اوايل قرن دوازدهم هجري نوعي سفال جديد با ويژگي هاي خاص در گناباد ظاهر شده كه در كارگاه هاي متعدد ، روستاي مند واقع در حاشيه شمالي شهر گناباد ساخته مي شود سفال مند گناباد به دليل وجود خاك مخصوصي در آن منطقه سرخ مي باشد كه شايد اين ويژگي وجه تمايزبين اين نوع سفال با ديگر سفال هاي كشور است . نقوش نقش برجسته در سفال هاي گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه دسته اي از
آن ها صرفاً تزييني و دسته اي ديگر ظاهراً ريشه اسطوره اي دارند.
سفال مند گناباد به دو نوع سفال رُسي و سفال بدل چيني ساخته مي شود كه اگر چه در ساخت و فرم دادن آن ها كارهاي همانندي صورت مي گيرد اما به لحاظ مواد تشكيل دهنده ، تهيه و آماده سازي مواد با هم تفاوت دارند
نوعي از سفال گناباد كه به آن سفال رُسي نيز مي گويند از نوعي خاك معمولاً قرمز رنگ است و نوع ديگر آن سفال بدل چيني مي باشد نوعي سفال با گل سفيد رنگ ، سال قدمت آن را از سفال رُسي مند بيشتر مي دانند ، ماده اوليه اين نوع سفال تركيب پودر سنگ سفيد و گل سرشور است كه پس از تهيه مواد اوليه و مراحل تبديل مواد اوليه گل آماده همسفر دستان نقش بند سفالگر و چرخ سفالگري مي شود ، چرخ مي چرخد و اين دستان استاد سفالگر است كه خاك را به هنر كيميا كند ، محصول سفالي كه آماده شد در كوره نيم پخت شد ، نوبت به دستان سفالگر است.
نقاشي روي بدنه سفالينه ها بسته به ميزان لطف دستان استاد بر روي گل دارد كه قدر اين لطف ارزش خاك آب و آتش ديده را تعيين مي كند ، و اوست كه قلم مي كند و نقش عشق مي زند كه سفالينه بالاي طاقچه مهمان خانه سبب حيرت بينندگان و هنردوستان شود و يا در مطبخ سنگ دست باشد .
نقاشي روي بدنه ظرف هاي سفالي از قدمت بسياري برخوردار است در گذشته جهت تهيه رنگ براي نقاشي از
خاك هاي رنگ طبيعي و اكسيدهاي فلزاتي كه در دست بوده استفاده مي كردند و موضوع نقاشي ها عمدتاً طبيعت مثل كوه - درخت–خورشيد و ... بوده كه جنبه تقدس داشته است و با ظهور دوره اسلامي كيفيت و موضوع نقش ها تا
حدودي دگرگون شد و لعاب شيشه اي سبب گشت با نقشه ها و نقاشي هاي سفالگران بر روي محصولات سفالي بيشتر
تثبيت شود .
براي ايجاد نقش ابتدا بايد زمينه را با لعاب ، سفيد اندود مي كنند و سپس روي نقش ها را با لعاب شيشه اي بي رنگ مي پوشانند و در ادامه سفالينه ها را به كوره و آتش مي سپارند تا سفالينه ها در آتش كوره پخته و جلا يابند.
نقوش سفالينه هاي مند گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه عمده آنان ريشه در اسطوره و تاريخ دارند و مي توان با مطالعه آنان به تاريخ اسطوره ها و افسانه ها سفر كرد.
از جمله نقش هاي اسطوره اي و تاريخي مي توان به نقش خورشيد ، ماهي ، درخت ، پرنده ، بته جقه و گل اشاره نمود كه يكي از مهم ترين نقش هايي كه مي توان به آنها اشاره نمود نقش خورشيد است كه اين نقش در اصطلاح
سفالگران مندي به خورشيد خانم شهرت دارد . خورشيد در فرهنگ ايران باستان از جايگاه والاو مهمي برخوردار است . خورشيد در انديشه ايرانيان خورشيد جاودانه بوده و از فروغش بركت و حاصلخيزي به جهان عرضه مي شد و در گناباد هم خورشيد تابان بيش از هر پديده ديگري خودنمايي كرده و توجه هنرمندان اين سرزمين را به خود جلب نموده ،تا جايي كه عنصر اصلي تزيين ظروف سفالي گرديده است.
نقش خورشيد بركت و نقطه مركزي ظروف شايد دليل بر اهميت ، اعتبار و تقدس آن در آن منطقه بوده و به نظر
مي رسد تقدس خورشيد نيز در آن منطقه وام دار كويري بودن منطقه و نقش تعيين كننده تابش خورشيد بر امور روزمره مردم داشته است.
نقش ماهي ودرخت نيز يكي از عناصر عمده تزيين ظروف سفالي مند گناباد است و معمولاً به دو صورت افقي و عمودي بر بدنه ظروف و سطح داخلي آن نقش بسته است كه بر بدنه برخي ظرف هاي استوانه اي مند گناباد كه بانقش ماهي زينت يافته اند درختي در ميان 2 ماهي نقش بسته كه يكي از ماهي ها وارونه كشيده شده و سر درخاك كرده گويي در جوار درخت چيزي جستجو مي كند.
ماهي در بينش اعتقادي ايرانيان قديم از سويي سرور آفريدگان او را مزدا در مقابل وزغ بزرگترين آفريدگان اهريمني بنابر اين تعاريف ماهي مظهر موجودات آبي و ژرف نگري و تزييني مي باشد و نگهبان «هوم سپيد» كه مظهر گياهان و زندگي نيز مي باشد.
در نقوش تزييني نيز از سبك و سياق خاصي پيروي نكرده و بيشترين نقشي كه بر عهده گرفته اند پر كردن زمينه خالي است . در رنگ آميزي نقش ها از رنگ هاي زرد ، سبز و آبي استفاده مي كنند و در فرهنگ سفالگري مند به گل و برگ ، گنجي ، كتيبه ، خونه كشي و پروانه و ... معروف هستند .
21 خرداد 1387
منبع خبر :
IranPedia