مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره غار مزدوران
سلام تا به حال دو بار از این غار بازدید کرده ام روی تابلو ورودی این غار نوشته شده که این غار مربوط به هزاره اول قبل از میلاد بوده و دهانه ورودی آن حدود پنج متر ارتفاع دارد و پس از طی چند متر ارتفاعش به ده متر بالغ می شود و در فاصله 40 متری به محوطه مستطیل شکل وسیعی به اندازه 20*40 میرسیم که در گذشته چشمه ای به شکل حوضچه آب بوده است سپس به محوطه پلکانی مارپیچ صعب العبوری میرسیم که به تناوب تنگ و
اکرم فرزانه
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۱:۴۸ - درباره کاخ باغچه جوق
چرا هرم جلو کاخ سیزده تا سوراخ داره (فراماسونری)
بتون سخت
يكشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۳۲:۴۱ - درباره پارک ملت
سلام این پارک از قدیمی ترین پارک های کشور به شمار میاد و در فصل های مختلف سال فضاهای بسیار زیبایی داره همچنین سومین فانفار(چرخ و فلک) دنیا در شهربازی پارک ملت و بساری دیگر از وسایل بازی مهیج در این شهر بازی وجود داره. به همه هموطنان عزیزم توصیه میکنم از این پارک زیبا و دیدنی ٬ دیدن فرمایید.
امیرحسین
يكشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۸:۴۰ - درباره دبيرستان البرز
خوبه معلماش خوبن
من
دوشنبه ۲۵ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۱۱:۲۷ - درباره غارآب کناری
این مطلب رو تویه یه سایت دیگه خونده بودم گفتم بزارم : این غار در سال 1365 توسط یک تیم 5 نفره از اعضاء هیئت شهرستان کهکیلویه (که اکنون دو نفر از آن 5 نفر در قید حیات نیستند) شناسایی شده است. غار دارای یک تالار اصلی بطول تقریبی 150 متر می¬باشد که آب عشایر از چشمه¬ای که داخل غار قرار داشت تامین می¬شد و در جلو دهنه غار درخت کُنار (که در آن منطقه به وفور یافت می شود) قرار دارد و به همین علت بنام آب کن
حمید
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳:۲۹ - درباره درياچه اوان
فوق العاده زیباست حتماً ببینید
حمید علاقه بندها
جمعه ۳۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۰:۱۴ - درباره قلعه چهکندوک
سلام در مورد چهکندوک بیشتر بنویس مرسی
فاطیما
شنبه ۲۸ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۴۴:۴۷ - درباره چشمه سبز
سلام . من تیر 94 رفتم چشمه سبز.مسیر منتهی به دریاچه بسیار زیباست و همچنین خود دریاچه . اما کل 20 کیلومتر جاده خاکی دارد .
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۱:۳۹ - درباره عمارت عالی قاپو
مرسی بابت این توضیح.اما شرح بسیار کوتاهی است و آنچنانکه باید رسا نیست شاید بدلیل کم بودن تصاویر باشد.مثلا خوب است که بطور جدا عکسی از پنجره مشبک داشته باشید یا قسمتهای دیگر.نکته بعد اینکه شرح داده شود که این بنا مربوط به قبل از تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان میباشد.سپاسگذارم پیروز باشید
ابراهیم گل محمدی
جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۴:۳۳ - درباره تپه حسن لو
علي رغم قدمت زياد اين اثر بيشتر مردم آنرا نمي شناسند
صمد تبريزي
يكشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۲۲:۲۶ - درباره گلمکان
سلام علیکم . از وقتی که گلمکان شهر شد جذب یکسری نیروهای بدون اعتقاد در سیستم اداری شهردای شهر گلمکان و برخورد بد آنها مخصوصا با افراد غیر بومی ذهنیت بدی را از مردم شریف آین منطقه گردشگری برای آنها مهیا خواهد کرد . لذا شهردار محترم و بعضا شورای اسلامی شهر گلمکان به منظور جذب توریست و به رسم سنت حسنه مهمان نوازی باید از نیروهای لایق و خوش برخورد و با اعتقاد به نظام در سیستم شهرداری استفاده
گلمکانی
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۳۴:۵۴ - درباره خانه اعلم
به نظر من بافت قديمي جز درد سر ونفرين براي دولت چيز ديگر ندارد افراد اين منطقه به جاي اينكه از وجود اين بافت در نزديكيشان لذت ببرند وافتخاري باشد برايشان ارزو ميكنند از بيخ انشا الله ويران شود چراكه اجازه ساخت 2 تا روي پيلوت مي دهند پس كسي كه سه پسر داشته باشد بايد چكاركند خدا ريشه ظلم رابكند انشاالله
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۹:۰۱ - درباره آب انبارسرخه
با سلام شهر سرخه بجز آب انبار دهها آثار دیگر دارد مثل مسجد چهل ستون سرخه مسجد جامع-مسجد بیرون دز -کالان -خانه حشمت -یخچال -پیر غریب-قلعه جهان آباد سرخه و...که تصویر همگی در سایت انجمن رسالت قلم می باشد.
حامدی
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۵۴:۰۱ - درباره غار هندل آباد( هندو آباد )
اطلاع رسانی اصلا خوب نیست
علی سبکسر تبادکان
سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۶:۱۹ - درباره چشمه ازناو
در مورد ازناو تشکر واما از بابت هفته وقف وامامزادگان مطالب وعکس قرار دادهاید کمال تشکر وقدر دانی مینمایم
ک. س
چهارشنبه ۲۷ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۳:۵۷ - درباره روستای میمند
بهترین شاهکار دنیاست...فقط حیف که بهش رسیدگی نمیشه
دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۷:۲۸ - درباره امامزاده دستگرد
امامزاده قشنگی دارید اگه از خود روستا تصاویر بذارید خیلی خوبه
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۰:۲۸ - درباره کوه مسجد میرزا
این کوه متعلق به روستای نرگسله است نه دوزغ دره
يكشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۰:۴۰ - درباره سازه های آبی شوشتر
شوشتر یعنی خوب تر . و پس از بازدید متوجه شدم که این یک واقعیته
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰:۴۷
درباره خليل سمائي جابلو
رضا محمدی خو
جمعه ۰۸ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۲۱:۵۵:۴۷
آرشیو اخبار گردشگری
سفال مند گناباد -- وقتي خاك به هنر كيميا شود
بررسي هاي باستان شناسي در شهرستان گناباد نشان داده است كه حداقل از هزاره سوم پيش از ميلاد سفالگري در اين منطقه رواج داشته است . سفال هاي پراكنده در محوطه هاي باستاني و جمع آوري شده از لايه هاي تمدني به دنبال حفاري هاي باستان شناسي تا به اواخر دوران صفويه ، همانند سفالگري ديگر محوطه ها و زيستگاه هاي خراسان بوده و وجه مشخصي ندارد .
اما از اوايل قرن دوازدهم هجري نوعي سفال جديد با ويژگي هاي خاص در گناباد ظاهر شده كه در كارگاه هاي متعدد ، روستاي مند واقع در حاشيه شمالي شهر گناباد ساخته مي شود سفال مند گناباد به دليل وجود خاك مخصوصي در آن منطقه سرخ مي باشد كه شايد اين ويژگي وجه تمايزبين اين نوع سفال با ديگر سفال هاي كشور است . نقوش نقش برجسته در سفال هاي گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه دسته اي از
آن ها صرفاً تزييني و دسته اي ديگر ظاهراً ريشه اسطوره اي دارند.
سفال مند گناباد به دو نوع سفال رُسي و سفال بدل چيني ساخته مي شود كه اگر چه در ساخت و فرم دادن آن ها كارهاي همانندي صورت مي گيرد اما به لحاظ مواد تشكيل دهنده ، تهيه و آماده سازي مواد با هم تفاوت دارند
نوعي از سفال گناباد كه به آن سفال رُسي نيز مي گويند از نوعي خاك معمولاً قرمز رنگ است و نوع ديگر آن سفال بدل چيني مي باشد نوعي سفال با گل سفيد رنگ ، سال قدمت آن را از سفال رُسي مند بيشتر مي دانند ، ماده اوليه اين نوع سفال تركيب پودر سنگ سفيد و گل سرشور است كه پس از تهيه مواد اوليه و مراحل تبديل مواد اوليه گل آماده همسفر دستان نقش بند سفالگر و چرخ سفالگري مي شود ، چرخ مي چرخد و اين دستان استاد سفالگر است كه خاك را به هنر كيميا كند ، محصول سفالي كه آماده شد در كوره نيم پخت شد ، نوبت به دستان سفالگر است.
نقاشي روي بدنه سفالينه ها بسته به ميزان لطف دستان استاد بر روي گل دارد كه قدر اين لطف ارزش خاك آب و آتش ديده را تعيين مي كند ، و اوست كه قلم مي كند و نقش عشق مي زند كه سفالينه بالاي طاقچه مهمان خانه سبب حيرت بينندگان و هنردوستان شود و يا در مطبخ سنگ دست باشد .
نقاشي روي بدنه ظرف هاي سفالي از قدمت بسياري برخوردار است در گذشته جهت تهيه رنگ براي نقاشي از
خاك هاي رنگ طبيعي و اكسيدهاي فلزاتي كه در دست بوده استفاده مي كردند و موضوع نقاشي ها عمدتاً طبيعت مثل كوه - درخت–خورشيد و ... بوده كه جنبه تقدس داشته است و با ظهور دوره اسلامي كيفيت و موضوع نقش ها تا
حدودي دگرگون شد و لعاب شيشه اي سبب گشت با نقشه ها و نقاشي هاي سفالگران بر روي محصولات سفالي بيشتر
تثبيت شود .
براي ايجاد نقش ابتدا بايد زمينه را با لعاب ، سفيد اندود مي كنند و سپس روي نقش ها را با لعاب شيشه اي بي رنگ مي پوشانند و در ادامه سفالينه ها را به كوره و آتش مي سپارند تا سفالينه ها در آتش كوره پخته و جلا يابند.
نقوش سفالينه هاي مند گناباد شامل گروه هاي انساني ، حيواني ، گياهي و هندسي هستند كه عمده آنان ريشه در اسطوره و تاريخ دارند و مي توان با مطالعه آنان به تاريخ اسطوره ها و افسانه ها سفر كرد.
از جمله نقش هاي اسطوره اي و تاريخي مي توان به نقش خورشيد ، ماهي ، درخت ، پرنده ، بته جقه و گل اشاره نمود كه يكي از مهم ترين نقش هايي كه مي توان به آنها اشاره نمود نقش خورشيد است كه اين نقش در اصطلاح
سفالگران مندي به خورشيد خانم شهرت دارد . خورشيد در فرهنگ ايران باستان از جايگاه والاو مهمي برخوردار است . خورشيد در انديشه ايرانيان خورشيد جاودانه بوده و از فروغش بركت و حاصلخيزي به جهان عرضه مي شد و در گناباد هم خورشيد تابان بيش از هر پديده ديگري خودنمايي كرده و توجه هنرمندان اين سرزمين را به خود جلب نموده ،تا جايي كه عنصر اصلي تزيين ظروف سفالي گرديده است.
نقش خورشيد بركت و نقطه مركزي ظروف شايد دليل بر اهميت ، اعتبار و تقدس آن در آن منطقه بوده و به نظر
مي رسد تقدس خورشيد نيز در آن منطقه وام دار كويري بودن منطقه و نقش تعيين كننده تابش خورشيد بر امور روزمره مردم داشته است.
نقش ماهي ودرخت نيز يكي از عناصر عمده تزيين ظروف سفالي مند گناباد است و معمولاً به دو صورت افقي و عمودي بر بدنه ظروف و سطح داخلي آن نقش بسته است كه بر بدنه برخي ظرف هاي استوانه اي مند گناباد كه بانقش ماهي زينت يافته اند درختي در ميان 2 ماهي نقش بسته كه يكي از ماهي ها وارونه كشيده شده و سر درخاك كرده گويي در جوار درخت چيزي جستجو مي كند.
ماهي در بينش اعتقادي ايرانيان قديم از سويي سرور آفريدگان او را مزدا در مقابل وزغ بزرگترين آفريدگان اهريمني بنابر اين تعاريف ماهي مظهر موجودات آبي و ژرف نگري و تزييني مي باشد و نگهبان «هوم سپيد» كه مظهر گياهان و زندگي نيز مي باشد.
در نقوش تزييني نيز از سبك و سياق خاصي پيروي نكرده و بيشترين نقشي كه بر عهده گرفته اند پر كردن زمينه خالي است . در رنگ آميزي نقش ها از رنگ هاي زرد ، سبز و آبي استفاده مي كنند و در فرهنگ سفالگري مند به گل و برگ ، گنجي ، كتيبه ، خونه كشي و پروانه و ... معروف هستند .
21 خرداد 1387
منبع خبر :
IranPedia









