مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره تالاب چغاخور
بسیار زیباست من نزدیک غروب بود که اونجا بودم. روستای نزدیکش هم خیلی قشنگه. فقط حیف و صد حیف که اطرافشو خیلی آلوده کردن!
لاله وحیدی
سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۹:۱۷ - درباره مسجد اسنق
با تشکر از اطلاعاتی که در اختیار گردشگران قرار میدهید خواهشمندم در مورد تقسیم بندی شهر ها دقت بفرمایید . روستای اسنق متعلق به شهر سراب می باشد نه هریس . روستا در آذربایجان شرقی، سراب، مهربان جمعیت: 725 نفر نشانی و آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب، بخش مهربان، دهستان اردلان، روستاي اسنق
فرامرز رزاق پور
پنجشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۶:۵۵ - درباره معبد هندو ها
چه آدرس دقيقي دادين .......
يكشنبه ۱۰ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۰۹:۲۶ - درباره امامزاده قاسم ازنا
لطفا اطلاعات بيشتر روي سايت قرار دهيد.
مجيد بابائي
يكشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۲۱:۲۱ - درباره آرامگاه كوروش كبير
کوروش بزرگ هرگز فراموش نخواهد شد دوست دارم تا به مقبره او سری برنم خیلی دوست دارم ولی شرایطش را ندارم نامش همیشه زنده و پاینده باد
ghazaleshiryan
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۸:۱۳ - درباره غار قلعه جوق
خیلی گنده
ح
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۷:۴۵ - درباره گلمکان
ممكنه لطفا راجع به پوشش قديم و گويش مردم گلمكان وخلاصه پيشينه خيلي قديم مردم گلمكان اطلاعات بيشتري بدهيد سپاسگذارم
ندا
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۲۲:۰۹ - درباره بقعه خواهر امام
لطفا اطلاعات كاملتري راجع به اين بقعه متبركه داخل سايت قرار دهيد
ميثم
چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۵:۴۲ - درباره آب گرم گنو
خیلی پول می گیرن واقعاً این رسمش نیست حرومشون باشه
مصطفی حسین خانی
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۶:۰۲ - درباره دریاچه تار دماوند
سلام تمام مسیرها ی منتهی به دریاچه از نظر زیر ساخت جادهای افتضاح می باشد. لطفا ترتیب اثر دهید
مشهدی
چهارشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۰:۴۴ - درباره قریه العرب
کی میخواد گاز به شهر ما بیاد ؟ واسه برد آب به کرمان خوب علجه کردن چرا واسه گاز آوردن به شهر ما این همه تاخیر ؟!!1
محبوب سعید
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۷:۴۸ - درباره آبشار گچان
تا سال 1375 می دونم که آبشار گچان زنده و جذاب بود نزدیک به قله کوه گچان منظره ای بی نظیر و روح افزا داشت نمی دونم آیا هنوز میتوان آن مناظر دلربا را دید یا با خشکسالیهای اخیر آن آبشار زیبا هم به تاریخ پیوسته است؟
حجت عزیزیان
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۳۵:۳۱ - درباره حمام همتيار
چرا اسمش همتیار هستش؟
علیرضا همتیار
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۵۹:۱۶ - درباره معبد آناهیتا
سلام.لطفآ جواب نظرات رابدهید.تصاویر مکانهای معرفی شده را حتمآ نمایش دهید.مشتاق تربرای سفر میشویم.
امیری
شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۵۷:۲۶ - درباره کافر قلعه سنگسر
با سلام . این مکان تاریخی در شهرستان مهدیشهر و شهر سنگسر واقع شده که به اشتباه شهر سمنان نوشته شده .
سنگسری
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۵۶:۰۵ - درباره قلعه چهکندوک
با سلام و خسته نباشید - خوب بود کاش بیشتر در مورد روستاهای اطراف صحبت شود در مورد کارهای کشاورزی دستی و هنری تعداد شهید ها و ...
فاطیما - ی
شنبه ۲۸ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۴۳:۳۶ - درباره آبشار شیرآباد
خیلی زیبا است
میلاد سنچولی
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۵۳:۱۵ - درباره رباط شرف
در یک واژه باید گفت: بی همتا رباط شرف نمایشگاه هنر سلجوقیست. هیچ دو تاق این کاروانسرا شبیه یکدیگر نیست. هیچ دو دیوار دو گنبد یکسان نیستند. هر کدام معماری و تزئینات خاص خود را دارند. انگار ترکان خاتون با ساخت این بنا می خواهد هنر پادشاهی تحت سلطه خویش را به رخ دیگران بکشد. باید دید ...
سیاوخش کندریز توسی
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۲:۲۳ - درباره غار قلعه جوق
غار قلعه جوق در شهرستان فامنین استان همدان واقع است طبق بررسی کارشناسانی چون بابک راد و محمد حاتم گویا و علی جوانشاد مربوط به قبل از اسلام به احتمالی ماد ویا هخامنشیان می باشد.
علی عسگری
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۶:۲۵
![](../images/sms1.jpg)
شهر اردبيل ( پیش شماره : 0451 ) |
||
ارتفاع از سطح دریا 1311 متر است. مورخان قديمي ، مانند نويسنده « حدود العالم» ، اردبيل را واژهاي اوستايي دانستهاند كه از دو كلمه « ارتا» ( مقدس ) و « ويل» ( شهر ) به معني شهر مقدس تركيب شده است. بسياري از مورخان اسلامي، همچون ياقوت حموي و فردوسي شاعر نامدار ايران، بناي اين شهر را به فيروز پادشاه ساساني ( 489 ـ 457 م ) نسبت ميدهند و آن را « بادان پيروز» ناميدهاند. فردوسي در شاهنامه آورده است: دگر كرد بادان پيروز نام همه جاي شادي و آرام و كام كه اكنون خواني همي اردبيل كه قيصر بدو دارد از داد ميل صاحب كتاب « روضه الصفا» مينويسد: « اردبيل از بناهاي كيومرث، پادشاه كيانيان بود». از آنجا كه نام اردبيل در داستان « ويس و رامين» از آثار ادبي دوره اشكانيان آمده، چنين مينمايد كه اين شهر بيش از 1500 سال قدمت تاريخي دارد. در زمان سلطنت هخامنشيان، در اطراف رود « بادي مريز» » كه رود كوراي امروز در قفقاز است، براي حفظ و نگهداري مرز ايران اردويي مهم وجود داشت كه مركز آن اردبيل بود. اين موضوع، اهميت سياسي و نظامي اردبيل را ثابت ميكند. به روايت اوستا، زردشت پيامبر ايراني در كنار رود « دائي يتا» كه امروزه ارس ناميده ميشود، به دنيا آمد و كتاب خود را در سبلان نوشت و براي ترويج دين خود، روي به شهر « باذان پيروز» آورد. عدهاي به او گرويدند و در اين ناحيه جنگي ميان زردشتيان و بتپرستان روي داد كه در اين جنگ بتپرستان بر همه روستاها و قصبههاي اطراف اردبيل دست يافتند. به افتخار اين پيروزي، آتشكدهاي در اردبيل بنا كردند كه امروزه آثار آن در سه فرسنگي اين شهر در دهكدهاي به نام آتشگاه باقي مانده است. در زمان انوشيروان كه پيروان مزدك از ترس مجازات به گوشه و كنار ايران ميگريختند، اردبيل نيز جرو شهرهاي پناهندگان و فراريان مزدكي بود. اين گروه، از مخالفان حكومت ساساني و خلافت امويان در اردبيل بودند كه پيوسته عمال حكومتي ساساني و خلفاي بنياميه دستور پيگرد توقيف آنان را صادر ميكردند. اهميت مسأله مزدكيان ، خلفاي بنياميه را بر آن داشت مركز حكومت آذربايجان را از مراغه به اردبيل انتقال دهند. در زمان حمله اعراب به ايران و به ويژه هنگام فتح آذربايجان، بيشترين تلاش آنان متوجه مركز آن يعني اردبيل بود. هنگام فتح ايران به دست اعراب ـ سال 22 هجري ـ اردبيل بزرگترين شهر آذربايجان بود كه به دست سپاهيان اسلام افتاد. اين شهر در زمان خلفاي بنياميه ( 41 ـ 33 هـ ـ ق ) مركز ايالت آذربايجان بود. در زمان هشام از خلفاي بنياميه، طوايف بارين خزر به آذربايجان حمله كردند. در اين حمله، اردبيل نيز غارت شد. اردبيل در زمان عباسيان كرسينشين ايالت وسيع آذربايجان بود. در اين زمان، شهر داراي پادگان و برج و بارويي بود كه طول آن از هر طرف به چهار كيلومتر ميرسيد . بين سالهاي 317 ـ 267 هجري، اين شهر مركز حكمراني طايفه بنيساج بود كه حكومت را از مراغه به اردبيل انتقال داده بودند. اردبيل تا حمله مغول ، مركز حكومت آذربايجان بود. در سال 617 هجري، مغولان پس از حمله به ايران، اردبيل را غارت كردند. در زمان هلاكوخان ، مركز فرمانروايي از اردبيل به مراغه منتقل شد و در زمان آباقاخان، تبريز پايتخت حكومت ايلخانان شد. در دوره تيموريان، امير تيمور در اردبيل به خدمت شيخ صفيالدين رسيد و به درخواست شيخ، هزار نفر از اسيران را به او بخشيد. پس از فوت شيخ صفيالدين اردبيلي، اين شهر كعبه آمال و قبله صوفيان شد و انبوهي از پيروان طريقت روي به اين شهر نهادند. شاه اسماعيل براي تشكيل حكومت واحد ايراني، از اردبيل قيام كرد و همه ولايات را مطيع ساخت؛ شورشها را خواباند و ملوكالطوايفي را از بين برد. وي سپس بر اوضاع آشفته ايران مسلط شد و تبريز را در سال 906 هجري پايتخت رسمي ايران كرد. از آنجا كه حكمران اردبيل از خاندان صفوي انتخاب شده بود و اين شهر مدفن اجداد صفوي هم بود، ديگر باره آن را مقدس خواندند. به علاوه در زمان صفويان، هر كس گناهي ميكرد از ترس مجازات به اردبيل پناهنده ميشد و از هر گونه آسيبي در امان ميماند از اين رو، به دارالامان نيز معروف بود. در برخي از كتابهاي تاريخي، اين شهر را دارالارشاد هم ناميدهاند. اردبيل در دوره صفوي از لحاظ سياسي و اقتصادي سرآمد شهرهاي ايران بود. اين شهر در مسير شاهراه تجارتي ايران و اروپا قرار داشت و ابريشم وارده از گيلان، از طريق اردبيل به اروپا صادر ميشد. اين امر، در پيشرفت اقتصادي و افزايش درآمد مردم تأثيري مهم داشت. در آغاز قرن 19 ميلادي، عباس ميرزا نايب السلطنه قاجار، مركز ستاد سپاهيان خود را در اردبيل قرار داد و به كمك افسران فرانسوي قلعهاي در برابر قواي مهاجم روس بنا كرد كه بعدها تبديل به زندان شد و آن را « نارين قلعه » ناميدهاند. در جنگ ايران و روس در 1218 هجري قمري، قواي روسيه به اردبيل حمله كرد . تا تنظيم عهدنامه تركمانچاي، اين شهر در اشغال قواي بيگانه بود. در اين زمان ( 1245 هـ ق ) همه اشياي قيمتي و بيهمتاي مقبره شيخ صفيالدين و زينتآلات ديگر مقبرهها و كتابهاي مهم كتابخانه اردبيل كه شاه عباس وقف كرده بود و از كتابهاي خطي نفيس و بينظير و بيهمتا بود غارت شد. اين اشياء و كتابهاي نفيس هم اكنون در موزههاي مسكو و لنينگراد نگهداري ميشود. پس از انتقال قدرت و امور وليعهد نشين قاجار به تبريز، اردبيل كه تا اين موقع داراي اهميت و اعتبار ويژه بود، از رونق افتاد و راههاي تجارتي روسيه از اردبيل به تبريز تغيير مسير داد. با احداث راهآهن تبريزـ جلفا، ارتباط اقتصادي اين شهر قطع شد و از آن همه تجارت و صادرات و واردات مهم، جز كاروانسراهاي متروك چيزي باقي نماند. از رونق افتادن تجارت اين شهر سبب مهاجرت انبوهي از مردم آن به تهران و تبريز شد. در زمان ضعف سلسله قاجار، به ويژه پس از جنگ جهاني اول، برخي از افراد ايلات و شاهسونها شهر اردبيل را بارها غارت كردند و خسارت فراوان به مردم شهر وارد آوردند. رويدادهايي مانند زمينلرزههاي پياپي، هجوم قبايل و اقوام گوناگون، و تاخت و تاز بيگانگان رفتهرفته سبب شد اردبيل از پيشرفت و ترقي بازماند. در سالهاي گذشته ، اين شهر توسعه يافته و بر اهميت و وسعت آن افزوده شده است. به گونهاي كه امروزه، يكي از شهرهاي آباد و پرجمعيت و فعال اقتصادي استان است. همچنين اين شهر به خاطر وجود آثار تاريخي و به ويژه مقبرهاي خاندان شيخ صفي و همجوارياش با آبهاي گرم سرعين يكي از كانونهاي جلب جهانگرد است كه هر ساله هزاران نفر را از استان آذربايجان شرقي و ديگر استانهاي همجوار و تهران به خود جلب ميكند. |
||
جاذبه های گردشگری شهر اردبيل |
||
بازار اردبیل | برج شاطر گنبدی | منزل وکیل الرعایا |
خانه سید هاشم ابراهیمی | خانه حاج میرزا ابوالقاسم صادقی | گورستان کرجان |
خانه حاج یوسف آقا صادقی | حمام حاج شیخ | حمام پیر عبدالملک |
حمام پیر(حاج رحیم) | حمام صفویه | حمام ملا هادی |
سبلان و دامنه های آن | مسجد میرزا علی اکبر مجتهد | چشمه بوشلی |
جمعه مسجد اردبیل | دخمه های سنگی درکوه | کوهستان ارسباران،قراداغ |
رشته سبلان –جلفا | بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | مسجد اعظم اردبیل |
حمام پیر زرگر اردبیل | حمام اوچ دکان | چشمه سردابه |
پل نیر | پل سیدآباد(پیرمادر) | پل قره سو (زاغالان) |
پل کلخوران | رواق یا قندیل خانه مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی | مقبره شیخ صفی |
مقبره شاه اسماعیل صفوی | حرمخانه | چینی خانه |
مقبره امین الدین جبرائیل | دشت اردبیل | گورستان شام اسبی |
پل ابراهیم آباد | پل ججین (داش کسن) | پل سامیان |
پل خدا آفرین | پل یعقوبیه | تپه قره شیروان |
دریاچه نئور | منطقه محاظت شده نئور | دریاچه شورابیل |
تالاب گنجگاه | تالاب نوشار | تالاب شورگل |
تالاب ملا احمد | سد خاکی پیرالقیر | آبشار گورگور سبلان |
آبشار سردابه | زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول | خانه های سنگ در کوه |
دیوار گلی بلند | مقبره عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه | مقبره سید محمد االاعرابی |
بقعه سید حمزه | مقابر داخل محوطه بقعه | مقابر خارج از محوطه بقعه |
بقعه کوراییم | امامزاده صالح | |