مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره مجموعه حمام و بازار خان
بسیار عالی است
ابراهیم ابو ترابی
شنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۲۱:۳۱ - درباره مقبره شيخ لقمان بابا
بنای لقمان بابای سرخسی یدارای کی دیگر از گنبد های زیبای آجری خراسان است با قوسی در جلو که بالای آن تخریب شده است. ارتفاع گنبد از هارونیه هم بیشتر است و فیلگوش های گنبد نیز دیدنیست.
سیاوخش کندریز توسی
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴:۱۱ - درباره گورستان شغاب
با سلام در هنگام کشف این آثار 3000 ساله تاریخی کمیاب در سالها پیش شهرداری محترم با بولدوزر اکثر آنها را نابود کرد.شما اثری از آنها نمیبینید.
shahin
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۹:۴۶ - درباره معبد آناهیتا
درود بر هنر ایرانی و سپاس از شما برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایرانی
فرزانه کارگر
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۹:۵۷ - درباره کلیسای مارتوما (بالولان)
Good points all aornud. Truly appreciated.
Jackson
سه شنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۴۴:۰۶ - درباره شیرقلعه شهمیرزاد
جای دیدنی و زیباییست ولی برای دیدنش احتیاج به کمی کوه نوردی دارد اما مهم تر از شیر قلعه خود شهر شهمیرزاد است که به واسطه هوای خوب و باغ های سرسبز و محله ((سرچشمه)) بسیار دیدنی است
پیمان
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۱:۲۰ - درباره مسجد جامع پامنار سنگسر(مهدیشهر)
با سلام اطلاعاتتون واسه کسایی که هیچ اطلاعی از این بنا ندارن خیلی کمه مثل خودم اگه امکانش هست توضیحات بیشتری درباره این بنای تاریخی بدین متشکر.
سیده فاطمه
جمعه ۲۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۱:۳۲ - درباره قلعه پنج برار مورموری(قلعه تاجمیر)
نام قلعه به هيچ وجه قلعه تاجمير نبوده و اين اسم فقط سند سازي تاريخي مي باشد.لطفا" اسم قلعه اصلاح گردد.
حامي
پنجشنبه ۱۰ دي ۱۳۸۸ ساعت ۰۸:۳۰:۳۵ - درباره آبشار سواسره
با سلام و تشكر به خاطر ارايه مطلب درباره آبشار سواسره . من هيچ عكسي از اين آبشار در هيچ كجا نديدم . آيا اين آبشار وجود خارجي هم دارد؟! آيا شما عكسي از آن داريد . لطفا برايم ارسال نماييد . بسيار متشكرم
حميد جوانمرد
شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۲۲:۴۰ - درباره معبد آناهیتا
درود بر هنر ایرانی و سپاس از شما برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایرانی
فرزانه کارگر
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۹:۵۷ - درباره قلعه دژ گل خندان
هیچ عکسی نذاشتی
حسین
جمعه ۰۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۳:۳۰ - درباره مقبره در شيخ
ببخشيدآدرس مقبره: نهاوند خيابان معلم كوي شيخ
غلامرضا مقدري
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۳:۴۸ - درباره ايوان سنگي نياق
عادت كرديم به گله گي ميراث فرهنگي چطوري از كوه محافظت كنه؟ در حالي كه مصنوعات زيادي از ابنيه و غيره تشنه توجهند؟
ع
جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۷:۳۹ - درباره درباره ملاير
اطلاعات کلي کشور ايران استان همدان شهرستان ملاير بخش مرکزي نام(هاي) قديمي دولتآباد، ملآگر و مالآير که مربوط به زماني است که ملاير بسيار کوچک بوده است. مردم جمعيت در سال 1390 کل : 287982 شهري : 176748 روستايي : 111234 زبان گفتاري گويش ملايري (لري ثلاثي ) فارسي، لري , لکي مذهب شيعه جغرافياي طبيعي مساحت 3210 کيلومتر مربع ارتفاع از سطح دريا 1725 متر آبوهوا ميانگين دماي سالانه
خداداد نديمي
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۴:۳۱ - درباره آبشار مارگون
شم می توانید در این مکان قسمتی از بهشت را از زیبایی تجربه کنید توصیه می کنم حتما به این مکان بروید
کامیاب تبریزی پور
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۰:۵۳ - درباره قلعه فلک الافلاک
فضای داخلی بنای فعلی به چهار تالار نسبتاً بزرگ حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده است. ابعاد حیاط اول 5/22×31 متر و ابعاد حیاط دوم 21×29 متر است. در ورودی بنا در سمت شمال و در بدنه برج شمال غربی تعبیه شده است. دورتا دور قلعه را پرتگاهی مخوف فرا گرفته که دارای پوشش گیاهی ست و راه ورود به فلک الافلاک را دشوارتر می کند.نام این قلعه به مفهوم آسمان نهم و بالاترین فلک است که به طورمجازی دست ن
فرشته قربانی
شنبه ۲۸ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۴۴:۵۵ - درباره مقبره در شيخ
اين شخص فرستاده امام رضا به نهاوند است .درآن زمان زلزله زيادي درنهاوند اتفاق مي افتد كه امام رضا جهت دلجوئي مردم اين شهر اين شخص را فرستاده و چون همان موقع در نهاوند فوت ميكند درآنجا نيز به خاك سپرده مي شود.
غلامرضا مقدري
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۹:۰۰ - درباره گلمکان
با توجه به اینکه دهستان گلمکان در سرشماری 1385 با افزایش جمعیت به شهر ارتقاء پیدا کرده است شایسته است از این به بعد به عنوان شهر مدنظر قرارگیرد. شهر گلمکان به توجه به محل استقرار در دل رشته کوه بینالود دارای آب و هوای بسیار دلپذیر می باشد . حوزه ابریز گلمکان از دریاچه چشمه سبز شروع و تا خود شهر گلمکان امتداد می یابد . دامنه حوزه ابریز حدود 24 کیلومتر می باشد لذا شایسته بود وزارت نیرو زودتر از
ابوالحسن افضلی
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۵۰:۵۱ - درباره آبشار سواسره
امروز اول فروردین 1392 من و همسرم تصمیم به دیدن این ابشار 100متری کردیم دوستان بعد از کلی گشتن به دنبال مسیر باید بگم بخش چهاردانگه ساری اصلا روستایی به نام بلده نداره که روستائی به نام سواسره داشته باشه فقط یه روستا به نام بالاده داشت (اصالتا من اهل ساریم)که اونهم ربطی به ابشاری نداشت خلاصه بعد ازکلی راه دوباره به ساری برگشتیم دقت کردین عکسی هم از این ابشار نیست من که میگم نگردین اما اگه و
حدیثه
پنجشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۱:۵۸
درباره بابک خرمدین
مجید بهشتی روی
شنبه ۰۸ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۱۲:۰۰
شهر اردبيل ( پیش شماره : 0451 ) |
||
ارتفاع از سطح دریا 1311 متر است. مورخان قديمي ، مانند نويسنده « حدود العالم» ، اردبيل را واژهاي اوستايي دانستهاند كه از دو كلمه « ارتا» ( مقدس ) و « ويل» ( شهر ) به معني شهر مقدس تركيب شده است. بسياري از مورخان اسلامي، همچون ياقوت حموي و فردوسي شاعر نامدار ايران، بناي اين شهر را به فيروز پادشاه ساساني ( 489 ـ 457 م ) نسبت ميدهند و آن را « بادان پيروز» ناميدهاند. فردوسي در شاهنامه آورده است: دگر كرد بادان پيروز نام همه جاي شادي و آرام و كام كه اكنون خواني همي اردبيل كه قيصر بدو دارد از داد ميل صاحب كتاب « روضه الصفا» مينويسد: « اردبيل از بناهاي كيومرث، پادشاه كيانيان بود». از آنجا كه نام اردبيل در داستان « ويس و رامين» از آثار ادبي دوره اشكانيان آمده، چنين مينمايد كه اين شهر بيش از 1500 سال قدمت تاريخي دارد. در زمان سلطنت هخامنشيان، در اطراف رود « بادي مريز» » كه رود كوراي امروز در قفقاز است، براي حفظ و نگهداري مرز ايران اردويي مهم وجود داشت كه مركز آن اردبيل بود. اين موضوع، اهميت سياسي و نظامي اردبيل را ثابت ميكند. به روايت اوستا، زردشت پيامبر ايراني در كنار رود « دائي يتا» كه امروزه ارس ناميده ميشود، به دنيا آمد و كتاب خود را در سبلان نوشت و براي ترويج دين خود، روي به شهر « باذان پيروز» آورد. عدهاي به او گرويدند و در اين ناحيه جنگي ميان زردشتيان و بتپرستان روي داد كه در اين جنگ بتپرستان بر همه روستاها و قصبههاي اطراف اردبيل دست يافتند. به افتخار اين پيروزي، آتشكدهاي در اردبيل بنا كردند كه امروزه آثار آن در سه فرسنگي اين شهر در دهكدهاي به نام آتشگاه باقي مانده است. در زمان انوشيروان كه پيروان مزدك از ترس مجازات به گوشه و كنار ايران ميگريختند، اردبيل نيز جرو شهرهاي پناهندگان و فراريان مزدكي بود. اين گروه، از مخالفان حكومت ساساني و خلافت امويان در اردبيل بودند كه پيوسته عمال حكومتي ساساني و خلفاي بنياميه دستور پيگرد توقيف آنان را صادر ميكردند. اهميت مسأله مزدكيان ، خلفاي بنياميه را بر آن داشت مركز حكومت آذربايجان را از مراغه به اردبيل انتقال دهند. در زمان حمله اعراب به ايران و به ويژه هنگام فتح آذربايجان، بيشترين تلاش آنان متوجه مركز آن يعني اردبيل بود. هنگام فتح ايران به دست اعراب ـ سال 22 هجري ـ اردبيل بزرگترين شهر آذربايجان بود كه به دست سپاهيان اسلام افتاد. اين شهر در زمان خلفاي بنياميه ( 41 ـ 33 هـ ـ ق ) مركز ايالت آذربايجان بود. در زمان هشام از خلفاي بنياميه، طوايف بارين خزر به آذربايجان حمله كردند. در اين حمله، اردبيل نيز غارت شد. اردبيل در زمان عباسيان كرسينشين ايالت وسيع آذربايجان بود. در اين زمان، شهر داراي پادگان و برج و بارويي بود كه طول آن از هر طرف به چهار كيلومتر ميرسيد . بين سالهاي 317 ـ 267 هجري، اين شهر مركز حكمراني طايفه بنيساج بود كه حكومت را از مراغه به اردبيل انتقال داده بودند. اردبيل تا حمله مغول ، مركز حكومت آذربايجان بود. در سال 617 هجري، مغولان پس از حمله به ايران، اردبيل را غارت كردند. در زمان هلاكوخان ، مركز فرمانروايي از اردبيل به مراغه منتقل شد و در زمان آباقاخان، تبريز پايتخت حكومت ايلخانان شد. در دوره تيموريان، امير تيمور در اردبيل به خدمت شيخ صفيالدين رسيد و به درخواست شيخ، هزار نفر از اسيران را به او بخشيد. پس از فوت شيخ صفيالدين اردبيلي، اين شهر كعبه آمال و قبله صوفيان شد و انبوهي از پيروان طريقت روي به اين شهر نهادند. شاه اسماعيل براي تشكيل حكومت واحد ايراني، از اردبيل قيام كرد و همه ولايات را مطيع ساخت؛ شورشها را خواباند و ملوكالطوايفي را از بين برد. وي سپس بر اوضاع آشفته ايران مسلط شد و تبريز را در سال 906 هجري پايتخت رسمي ايران كرد. از آنجا كه حكمران اردبيل از خاندان صفوي انتخاب شده بود و اين شهر مدفن اجداد صفوي هم بود، ديگر باره آن را مقدس خواندند. به علاوه در زمان صفويان، هر كس گناهي ميكرد از ترس مجازات به اردبيل پناهنده ميشد و از هر گونه آسيبي در امان ميماند از اين رو، به دارالامان نيز معروف بود. در برخي از كتابهاي تاريخي، اين شهر را دارالارشاد هم ناميدهاند. اردبيل در دوره صفوي از لحاظ سياسي و اقتصادي سرآمد شهرهاي ايران بود. اين شهر در مسير شاهراه تجارتي ايران و اروپا قرار داشت و ابريشم وارده از گيلان، از طريق اردبيل به اروپا صادر ميشد. اين امر، در پيشرفت اقتصادي و افزايش درآمد مردم تأثيري مهم داشت. در آغاز قرن 19 ميلادي، عباس ميرزا نايب السلطنه قاجار، مركز ستاد سپاهيان خود را در اردبيل قرار داد و به كمك افسران فرانسوي قلعهاي در برابر قواي مهاجم روس بنا كرد كه بعدها تبديل به زندان شد و آن را « نارين قلعه » ناميدهاند. در جنگ ايران و روس در 1218 هجري قمري، قواي روسيه به اردبيل حمله كرد . تا تنظيم عهدنامه تركمانچاي، اين شهر در اشغال قواي بيگانه بود. در اين زمان ( 1245 هـ ق ) همه اشياي قيمتي و بيهمتاي مقبره شيخ صفيالدين و زينتآلات ديگر مقبرهها و كتابهاي مهم كتابخانه اردبيل كه شاه عباس وقف كرده بود و از كتابهاي خطي نفيس و بينظير و بيهمتا بود غارت شد. اين اشياء و كتابهاي نفيس هم اكنون در موزههاي مسكو و لنينگراد نگهداري ميشود. پس از انتقال قدرت و امور وليعهد نشين قاجار به تبريز، اردبيل كه تا اين موقع داراي اهميت و اعتبار ويژه بود، از رونق افتاد و راههاي تجارتي روسيه از اردبيل به تبريز تغيير مسير داد. با احداث راهآهن تبريزـ جلفا، ارتباط اقتصادي اين شهر قطع شد و از آن همه تجارت و صادرات و واردات مهم، جز كاروانسراهاي متروك چيزي باقي نماند. از رونق افتادن تجارت اين شهر سبب مهاجرت انبوهي از مردم آن به تهران و تبريز شد. در زمان ضعف سلسله قاجار، به ويژه پس از جنگ جهاني اول، برخي از افراد ايلات و شاهسونها شهر اردبيل را بارها غارت كردند و خسارت فراوان به مردم شهر وارد آوردند. رويدادهايي مانند زمينلرزههاي پياپي، هجوم قبايل و اقوام گوناگون، و تاخت و تاز بيگانگان رفتهرفته سبب شد اردبيل از پيشرفت و ترقي بازماند. در سالهاي گذشته ، اين شهر توسعه يافته و بر اهميت و وسعت آن افزوده شده است. به گونهاي كه امروزه، يكي از شهرهاي آباد و پرجمعيت و فعال اقتصادي استان است. همچنين اين شهر به خاطر وجود آثار تاريخي و به ويژه مقبرهاي خاندان شيخ صفي و همجوارياش با آبهاي گرم سرعين يكي از كانونهاي جلب جهانگرد است كه هر ساله هزاران نفر را از استان آذربايجان شرقي و ديگر استانهاي همجوار و تهران به خود جلب ميكند. |
||
جاذبه های گردشگری شهر اردبيل |
||
| بازار اردبیل | برج شاطر گنبدی | منزل وکیل الرعایا |
| خانه سید هاشم ابراهیمی | خانه حاج میرزا ابوالقاسم صادقی | گورستان کرجان |
| خانه حاج یوسف آقا صادقی | حمام حاج شیخ | حمام پیر عبدالملک |
| حمام پیر(حاج رحیم) | حمام صفویه | حمام ملا هادی |
| سبلان و دامنه های آن | مسجد میرزا علی اکبر مجتهد | چشمه بوشلی |
| جمعه مسجد اردبیل | دخمه های سنگی درکوه | کوهستان ارسباران،قراداغ |
| رشته سبلان –جلفا | بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | مسجد اعظم اردبیل |
| حمام پیر زرگر اردبیل | حمام اوچ دکان | چشمه سردابه |
| پل نیر | پل سیدآباد(پیرمادر) | پل قره سو (زاغالان) |
| پل کلخوران | رواق یا قندیل خانه مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی | مقبره شیخ صفی |
| مقبره شاه اسماعیل صفوی | حرمخانه | چینی خانه |
| مقبره امین الدین جبرائیل | دشت اردبیل | گورستان شام اسبی |
| پل ابراهیم آباد | پل ججین (داش کسن) | پل سامیان |
| پل خدا آفرین | پل یعقوبیه | تپه قره شیروان |
| دریاچه نئور | منطقه محاظت شده نئور | دریاچه شورابیل |
| تالاب گنجگاه | تالاب نوشار | تالاب شورگل |
| تالاب ملا احمد | سد خاکی پیرالقیر | آبشار گورگور سبلان |
| آبشار سردابه | زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول | خانه های سنگ در کوه |
| دیوار گلی بلند | مقبره عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه | مقبره سید محمد االاعرابی |
| بقعه سید حمزه | مقابر داخل محوطه بقعه | مقابر خارج از محوطه بقعه |
| بقعه کوراییم | امامزاده صالح | |









